Schablonavdrag och Skatter

3
Hej alla glada!

Jag är ny här och håller precis på att starta upp en enskild firma. Jag planerar att arbeta som privat dagbarnvårdare.

Men nu behöver jag lite hjälp med tänkandet. Schblonavdraget? Vem är det som ska de se pengarna ?? Är det pengar som betalas till staten eller är det pengar som företaget får behålla.

För visst är det väl så att överskottet drar man av schablonavdraget på (vad det nu är runt 22% va?) och sen betalar man skatt på resten, och det som blir över är "lönen" va? Eller får man behålla schablonavdraget oxå?

Sen undrar jag, är det någon som vet hur mycket det är man betalar i skatt? Jag menar på de där 78% (typ) som blir kvar av "överskottet" Vill minnas att skatteverket sa att man betalar ca 60% i skatt poå den summan som blir kvar. Är det så?? Känns oms det är mycket det?!

Tacksam för lite hjälp!

/Acnaib
1324
4
Schablonavdraget är ju bara matematik. Men pengarna försvinner ju inte från kontot innan du betalar din skatt. Skall försöka förklara lite bättre om jag jämför med en anställning. Om man har ett jobb och tjänar ex 20000:- så betalar företaget ut dessa 20 000:- minus a-skatt enligt skattetabeller. Så den anställde kanske får 16000:- . Men dessutom skall sedan företaget betala arbetsgivaravgifter på 31,42% så företaget har en kostnad på 20000:- + 6284:- = 26284:- varav den anställde får 16000:- När vi sedan kommer till ett företag så vill man ju då räkna med samma tabeller vad gäller a-skatten. Och då kan man ju inte räkna den på summan 26284:- för då blir ju a-skatten mycket högre än för den som jobbar. I företaget har man ju egenavgifter som motsvarar arbetsgivaravgiften. Så därför har man sagt att egenavgiften skall betalas på vinsten minus den egenavgift man betalar. Och för att få fram denna skatt måste man ju då har något som motsvarar dom 20 000:- som arbetaren beräknas på gör man ett schablonavdrag på ca 23%. Så drar man bort 23% på dom 26284:- ovan blir det 20238:- kvar (egenavg är ju lite lägre än arbetsgivaravg så därav inte exakt 20000:-). Och denna summa använder man sedan för att beräkna egenavg och a-skatt. Resultatet blir då att man om man har en månadsvinst på 26300:- (efter moms) så får man ca 16000:- kvar. Sedan detta med schablonavdraget att det är 22 eller 23 % beror på att det är lite svårt att beräkna exakt då egenavgiften ändras beroende på hur många dagars karens man har i sjukförsäkringen. Under 2010 ändrades ju dessutom egenavg mitt under året pga att man tog bort 1 och 3 karensdagar. Om man använder 23% blir det nog ganska bra. Sedan påförs man det lilla räknefelet året efter när man deklarerar. För 2011 (deklarationen maj 2012) är egenavgiften dock 28,97% vid 7 dagars karens. Det ger 100% - 10000/128,97= 100 % - 77,53741 % = 22,46259 %. Hans
3
Hej Hans, och tack! Tyvärr snurrar det här iaf... i mitt huvud alltså! Säg att jag får 5000kr för varje barn och har 5 barn (rent hypotetiskt) det blir 25000 kr i månaden, därav har jag utgifter på 8000kr, säger vi, då återstår 17000kr i månaden På ett år blir det då: 204 000kr i "vinst" Hur räknar jag sedan, för att veta hur mycket pengar som blir kvar som jag kan ha i "lön"? /Acnaib
1324
4
Rent hypotetisk. Är det moms på denna typ av tjänster ?. Om så förutsätter jag att dina siffror är exkl moms. Om ditt företag har en vinst på 204000:- Så på denna summa gör du ett schablonavdrag på 22,4625882 % (7 dagars karens) så all skatt beräknas på 158176:- Först betalar du egenavgift som när man varit så exakt som jag blir det ju samma som schablonavdraget. Så nu har du altså 158176 kvar på bankkontot efter egenavg. Detta kan ses som normal lön om du jobbat på ett dagis. Men eftersom dagiset måste dra a-skatt innan dom betalar lön så måste även du göra det. Så därför måste du gå till skatteverkets skattetabeller. Vilken tabell beror på din kommunalskatt (inkl landsting, ev kyrka/trosamfund och begravningsavg). Om vi säger tabell 32 där jag ligger . http://www.skatteverket.se/download/18.6fdde64a12cc4eee230800034/skatt_30_32.pdf . Och eftersom detta är baserat på månadslönen så måste du räkna ut den. 158176:-/12 = 13181:- får du slå upp enligt den. Det blir 2488:- i skatt. Så kvar har du 13181 minus 2488:- = 10693:-/månad kvar till din blodpudding. Sedan 2 saker i ditt exempel. Du räknar med 12 månader ggr 25 000:- . Men du skall väl ha semester. Så max 11 månader borde va bättre. Sedan i exemplet blev altså lönen 13181:- . Och jag antar att du på ett dagis skulle fått en bättre lön. Så skall du tjäna motsvarande att jobba på dagis får du ta mer betalt eller ha fler barn. Hans
3
Hej och tack igen :) Jag måste dock erkänna att jag iaf inte riktigt förstår :( Ungefär 22,5% är schablonavdraget, och dessa motsvarar summan för egenavgifterna? Egenavgifterna dras på "icke-skattade-pengar"? Stämmer det? Varför gör man d¨egentligen ett schablonavdrag? Varför iten bara bewtala egenavgifterna och skatt?? Så 204000 - (204000*0,225) Och sen skatt på det som blir över?? Och det som blir kvar sen är min "lön"? Ja, det är ju sant! Jag lär ju inte ha några barn på semestern, och då får jag ju inga pengar heller! Sant! Det tänkte jag inte på. Nej, jag vet. Det blir itne så mycket betalt. Men jag vill gärna vara hemma med mina egna barn, och då är detta ett bra (om än inte så välbetalt) alternativ. Sen tror jag att man får lite mer per barn, eller mindre . beroende på hur många timmar man har dem. Men jag räknar bara lite grovt, för att kunna förstå lite hur jag ska tänka sedan. I tabell 32, som du länkade till, där letar man upp sin "lön" va? Men vad betyder kolumn 1,2,3,4,5 och 6? Jag trodde att man betalde en viss procent i skatt, typ 32% som det är här i vår kommun. Men det kanske är lite annorlunda, egentligen? Tack för att du tar dig tid! /Acnaib, eller Bianca, som jag ju heter egneltigen :)
1324
4
[b]acnaib skrev:[/b] [quote] Ungefär 22,5% är schablonavdraget, och dessa motsvarar summan för egenavgifterna? Egenavgifterna dras på "icke-skattade-pengar"? Stämmer det? Varför gör man d¨egentligen ett schablonavdrag? Varför iten bara bewtala egenavgifterna och skatt?? [/quote] Anledningen är att man vill ha likställighet på arbetsmarknaden. Tabell 32 är ju anpassad för en löntagare som har en lön för ett jobb. Och dessa summor är ju på inkomsten när man inte lagt till arbetsgivaravg. Så man vill ha motsvarande lönekostnad för en företagare och det är när man dragit av egenavgiften. På detta sätt behöver man bara en tabell 32. Sak samma. Egenavg på 28,97% motsvarar arbetsgivaravg på 31,42%. [quote] Så 204000 - (204000*0,225) Och sen skatt på det som blir över?? Och det som blir kvar sen är min "lön"? [/quote] Jag tycker inte om att använda ordet "lön" på den summa man får över då detta ord används på arbetsmarknaden för det som arbetsgivaren betalar innan avdrag för a-skatten. Det är därför jag brukar skriva det "som blir över till blodpudding" :cheer: [quote] I tabell 32, som du länkade till, där letar man upp sin "lön" va? Men vad betyder kolumn 1,2,3,4,5 och 6? [/quote] Som du kanske förstod så är det kollumn 1 du skall använda. Dom andra är för andra typer av inkomster. Som pension, a-kassa , sjukpenning, pensionär som jobbar efter 65 osv. [quote] Jag trodde att man betalde en viss procent i skatt, typ 32% som det är här i vår kommun. Men det kanske är lite annorlunda, egentligen? [/quote] Nej så är det ju inte. För det första finns det ju ett grundavdrag så man betalar ju ingen skatt på dom första inkomsterna. Sedan har ju vår regering uppfunnit något som man hör i debatten nästan dagligen. det sk. jobbskatteavdraget i ett antal steg. Och det tummar ju ännu mer på den raka kurvan. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.