Deklaration fråga om moms och kapital!

23
Sitter och sliter mitt hår över deklarationen. Min kompis som är revisor hävdar att 2009 års moms som var -7500 kr ska även med på 2010 års deklaration. Så att det då blir -5000 att bet in i moms för 2010 och sen totalt -12500 i momsskuld?
Kan detta verkligen stämma?

Jag tycker det känns mer logiskt att börja om från början för varje år. Men som sagt jag vet inte?

Sen undrar jag över B9 och B10. Är det bara symboliska summor som inte påverkar min skatt och mina avdrag? För vi är inte helt ense om vad dom bör bli men han hävdar att det ska ligga kvar återigen vad som stod på 2009 års deklaration. Den här gången tror jag på min revisor🙂

Sen har jag hört nåt om ett avdrag på 10000kr.
Jag har ett annat jobb också och detta på sidan om. Görs det avdraget då på min andra inkomst och sker det automatiskt?
Tacksam för lite hjälp🙂
1073
139
När det gäller moms som deklareras årsvis för enskild firma så bör den avslutas varje år genom att den nollas mot eget kapital, nu vet jag inte hur det ser ut i ditt fall eftersom "revisorn" hävdar att den ska med kommande år. B9 och B10 på NE-blanketten påverkar inte resultatet och därmed inte din skatt, de ska ändå specificeras och de ska i grunden bestå av saldot från 2009 men förändrat med vad som skett under 2010. Avdraget på 10.000 gäller antagligen nedsättning av egenavgifter (max 10.000) vilket är nytt fr.o.m årets inkomstdeklaratíon, det ska du själv markera att du begär (ruta 142 INK1) och det gäller enbart för inkomst av näringsverksamhet, påverkas inte av övriga inkomster.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.