När en ägare blir två - hur gör man?

1
Jag har kommit överrens med en vän om att vi i fortsättningen ska dela på det företag han nyligen startat upp. Vi har muntligt kommit överrens om hur mycket kapital och tid som jag investera i företaget.
Nu är vi dock osäkra på hur vi går vidare? Hur ändrar vi ägarskapet från en person till två? Vad för typ av kontrakt/avtal är det rekomenderat att vi skriver?
Vi är båda helt nya när det gäller egetföretagande och vore tacksamma för lite hjälp och tips....
720
Jag antar att det är ett AB eftersom du ska gå in som en delägare. Då säljer han bara de antal aktier som tanken är att du ska ha enligt den %-fördelning som ni är överens om ex att du köper 50% av hans aktier och att ni därefter äger halva företaget var. Eftersom du antagligen är lika insatt som han i hur företaget går just nu så är ett vanligt enkelt köpeavtal tillräckligt vid själva köpet, men sedan är det ju lämligt att skriva någon form av kompanjonavtal mellan er för framtiden

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.