Senaste inläggen

Nummer på verifikationer

Ska man börja om från 1 när man numrerar kvitton och fakturor för ett nytt år eller fortsätter man från förra året?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra kvitto utan moms

Hur bokför man ett kvitto det inte är någon moms på? Jag använder visma avendo eekonomi, jag har inte fyllt i något i rutorna för moms eftersom det inte är någon moms på inköpet men då står det, bokföringen av kvittot balanserar ej och kan ej sparas, korrigera och spara på nytt.

Att fakturera mellan två egna bolag?

Hej

Jag och min bror har två st bolag, ena är HB andra AB,
det har blivit så att vi jobbar inom samma verksamhet
men är inte lika bra på vissa saker, han gör ett jobb, jag
fixar något annat som han inte är lika bra och snabb på.
I AB är det han som är Vd, jag är suppleant, i HB är vi båda två
som tecknar firman ( bolagsmän...

Bokföra inkassoräkningar

Ska man bokföra inkassoräkningar?

Posten och svensk direktreklam

Vilken av dem tror ni det är billigast att dela ut reklamblad med?  🙂 ;) 😃 ;D >🙁 🙁 :o 8) ???

Kategori: Off Topic

Avskrivning - vad gör bokföringsprogrammet egentligen?

Hej! Glas påsk lite i efterskott till alla. Så ere dags för bokslutet igen...

När jag gör avskrivning i BLA Start, som jag använder som bokföringsprogram, gör det följande:

Debet  7830

Kredit  1220

Det krediterar alltså Inventarier och verktyg direkt, jag har läst på massa ställen att man ska kreditera 1229, Ack. avskr...

Vad tycks om min Hemsida

Hej!
Jag har nyligen startat ett företag som heter Foot Point och byggt en hemsida. Jag är väldigt nyfiken på vad andra tycker om in hemsida. Snälla och kommentera vad ni tycker om min hemsida.

www.footpoint.se

MVH
Sigge

Kategori: Feedback

Hur marknadsförs spikmattan?

Hej!
Spikmattan har tidigare varit året julklapp och jag är väldigt nyfiken på hur killen marknadsfördes sin spikmattan för att lyckas att bli årets julklapp. Idag har jag en produkt (akupunktur massagesula) med liknande effekter som spikmattan. Akupunktur massagesula är en ny forskning och är en ny teknik, men liknande teknik används redan idag...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Sälja till butik eller grossist ? (pålägg?)

Hej!

Det här blir mitt första inlägg här på företagande.se tycker det verkar vara en trevlig community, har bläddrat igenom forumen och läst lite trådar!

Det är så att jag har frågor om pålägg på datorer. Tanken är att företaget ska bygga ihop datorer med snygga chassin! chassina bygger legotillverkare efter våra specifikationer. Inne...

Checkkredit

Hej

Jag hade för några år sedan en enskild firma där jag hade en checkkredit på 100.000. För ca ett år sedan avregistrerade jag firmat och låg -80.000 på detta konto. Jag har fortfarande denna checkkredit kvar, dock lite mindre då dom dragit lite ränteavgifter. Nu har jag registrerat upp min enskilda firma igen. Frågan är nu hur jag bokför d...

webbshop sökes

Hej

Söker en fungerande webbshop för mindre verksamhet inom hudvård.

Kategori: Söker/eftersöker

Avsluta året i enskild firma?

Jag har förenklat årsbokslut och årsvis momsredovisning. Har kunnat läsa mig till det mesta kring bokföringen i Skatteverket broschyr, men har inte hittat något om vad man ska skriva i bokföringen vid årets slut.

Har kollat på lite diverse källor och kommit fram till nedanstående, och undrar nu om detta är korrekt tillvägagångssätt?

E...

Deklaration 2010 - ångest?

Jag startade min firma 2009-09-08 & fyller nu i min första NE-blankett (förenklat årsbokslut). Hoppas innerligt att nån vill hjälpa mig med mina frågor:

1. Ska jag dra av milersättningen + schablonavdraget för kontorslokal i hyreshus i ruta R6 övriga externa kostnader?

2. På baksidan av NE-blanetten ska man fylla i skattemässiga juste...

Frågor om bokföring

Jag har några frågor om bokföring, använder visma avendo eekonomi, har ett flyttstädningsföretag:

1. Ska man ha moms pålagd på städtjänster när man bokför fakturor man skickat ut till kunder?

2. Måste man fylla i hus/lghbeteckning på ställena man städat i bokföringsprogrammet, jag fyller inte i det när jag ansöker om utbetalning för r...

Finansiering av kompetensutveckling

Jag och maken har drivit ett handelsbolag sedan 2002.
Under 2009 hade vi en rejäl kris då vi blev av med en av våra största uppdragsgivare.

Nu går det bättre, men min del av verksamheten går inte lika bra som makens. För att jag också ska få fler uppdrag och också kunna bidra mer i gemensamma uppdrag så tror jag att kompetensutveckling vo...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Annonssäljare - Rimlig provision?

Hej.

Jag funderar vad ni anser vara en rimlig provision (endast procentuellt, ej grundlöner och sådant) om jag säljer en annonsplats till ett företag?

Säg att jag har fått i uppdrag av lilla aftonbladet.se att sälja annonser och jag helt enkelt har fångat en annonsör?

Jag driver idag en webbyrå och har senaste 6 åren arbetat my...

Lagerhotell

Tror ni det är lönande med ett lagerhotell?  ;D

Kategori: Affärsidéer

stadlistan.se

Någon som har erfarenhet av stadlistan.se?

Etiketter att hänga på produkt

Hej!
Är det någon som har tips på bra leverantör/tryckeri som kan göra hängetiketter för att fästas på produkter?

Mvh Magnus

Kategori: Inköp

Revisor eller redovisningsonsult ?

Är på g att starta aktiebolag och funderar nu på detdär med revisor eller rdovisningakomstult.  vet att revisor inte är nödvändigt längre, men ...

Vad är egentligen skillnaden (mer är timpriset)?

Båda fixar ju bokföringen o.s.v.

:blink

Kategori: Affärsplanen