Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 14 år sedan
Medlem
100

Hur kontera


har enskild firma
Ska få tillbaka skatt på förbrukad diesel men bara en del hur konterar jag 44500 kommer att gå in på kontot och 62164 skall krediteras konto 3985 vilket konto tar jag sen så att det stämmer i debet? summa 17664

1930 44500
3985 62164
Flitig skribent
632
3
Varför ska 62 164 kr krediteras konto 3985 om det kommer in 44 500 kr på kontot? Vad avser 17 664 kr? Du måste förklara bättre om du ska kunna få någon hjälp.
Medlem
100
62 164 avser skatteåterbäring förbrukad på diselutgift.
så den summan skall redovisas.den summan finns på skattekontot men jag får inte ut hela det beloppet då det finns fskatt och moms som skall betalas så därför får jag bara in 44 500 på företagskontot och då blir det en diff på 17 664 för det ska ju va lika belopp i debet som kredit.

Blir det 2013 17664 kr

2013 1766
1930 44500
3985 62164
Toppskribent
1324
5
Fortfarande är du ju lite fåordig i ditt inlägg.

Om det nu är f-skatt och moms som skall betalas så kommer ju först frågan hur mycket f-skatt skall betalas enligt f-skattebeviset. Är det 17664:- så kan ju 2013 (eller 2012 beroende hur du bokför f-skatteinbetalningar. ) passa bra.

Men hur var det då med momsen. Är den redovisad kvartalsvis, månadsvis eller redovisar du årsvis.
Om det är dom 2 första så borde ju en momsskuld ligga och drälla på 2650 (från när du skickade momsrapporten) och då kanske det är den som skall nollas med sin summa. Och resten på 2012.

Man får så lätt fel svar om man inte ger alla parametrar.

Hans
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.