Hur blir det med debiterade preliminärskatten?

17
Hej,

Jag har en enskild firma. Idag fick jag besked på vad jag ska betala i preliminärskatt varje månad från och med februari. Jag har tidigare betalat runt 500 kr/mån, nu har det ökat med 1000 kr.

Jag har precis fått ett nytt jobb och kommer att få högre lön - dessutom kommer jag att minska på verksamheten och inte jobba lika mycket med min firma i samband med detta.

Jag kommer förmodligen att ha inkomster på ca 4-5000 kr/mån i företaget och troligtvis inga utgifter, därav ett överskott på ca 40000 kr under 2012. Min lön från min arbetsgivare kommer att även att öka totalt 2012, som jag nämnde tidigare. I och med att jag kommer att jobba mindre med företaget och istället jobba via min arbetsgivare, kommer preliminärskatten att sänkas mot vad den ligger på idag, om jag ändrar den debiterade preliminärskatten?

Tacksam för svar!

Mvh
Jessica
21
Du har inte redovisat all fakta som behövs men på det du säger så tror jag inte att skatteverket kommer att sänka preliminärdebiteringen.
Per Anders Nordin Mitt hobbyprojekt är Bokforingshjalp.org Till vardags arbetar jag på redovisningsbyrån Ekonomipartner Umeå AB
17
Vilken fakta vill du att jag redovisar? Borde jag inte få betala mindre preliminärskatt om jag kommer att tjäna mindre i företaget och arbeta mer via min arbetsgivare?
21
Det är många faktorer som styr den preliminära skatten. Till exempel den totala årsinkomsten, momsredovisningstillfälle, mm. Om du är osäker skulle jag rekomendera att skicka in en preliminär inkomstdeklaration till skatteverket så får dom beslut om en ny preliminärdebitering.
Per Anders Nordin Mitt hobbyprojekt är Bokforingshjalp.org Till vardags arbetar jag på redovisningsbyrån Ekonomipartner Umeå AB
17
Tack! Jag får nog göra det. Hoppas bara inte att det blir ännu högre än vad det redan är.
21
Om skatteverket måste höja den preliminära debitering så är det för att du ska slippa restskatt vilket ändå måste ses som något positivt. :)
Per Anders Nordin Mitt hobbyprojekt är Bokforingshjalp.org Till vardags arbetar jag på redovisningsbyrån Ekonomipartner Umeå AB

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.