Senaste inläggen

En hemsida där man kan se sin egen statistik

Hej

Jag har en bra affärsidé och det är att skapa en hemsida där man kan se statistik på sina bankkontohändelser t.ex. hur mycket man har handlat hos olika ställen senaste månaden. Det gäller att prata med banken och få kunna använda informationen till det här. Så enkelt i teorin men frågan är om det blir lika enkelt att göra det i s...

Kategori: Gratis affärsidéer

Hur korrigerar jag minus i kassan för enskild firma?

Hej

Jag har antagligen betalat en hel del av firmans utgifter med mina "privata" pengar så nu har jag ett minus i kassan i bokföringen.

Hur korrigerar jag detta? För visst bör man inte ha negativa siffor i kassan inför bokslutet?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sveriges bästa arbetsgivare 2011 har inga chefer

Konsultbolaget Centigo leds efter en unik filosofi. Det har visat sig vara framgångsrikt. När medarbetarna själva får sätta betyg på sin arbetsgivare hamnar Centigo i topp och har därför tilldelats utmärkelsen Sveriges Bästa Arbetsgivare av Universum.

Managementkonsultbolaget Centigo lyckas balansera medarbetarens och företage...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Tips till en student!

Jag läser första året på ett ingenjörsprogram. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att driva företag men skulle vilja passa på att skaffa mig lite nu under studietiden.

Kan ni ge mig lite tips på saker man skulle kunna göra?

Det behöver inte vara någonting avancerat och jag är inte heller ute efter att tjäna en massa...

Kategori: Allmänt

Sälj hälsodrycks- och odlingsutrustning

Hälsotrenden växer och hem- och närodlat är idag riktigt hett. Varför inte sälja fröer och växter till folk som vill göra sina egna hälsodrinkar hemma? Självklart säljer du även den utrustning som behövs för att dina kunder ska komma igång. Lampor, gödning och andra tillbehör. Du skriver naturligtvis ihop en egen receptbok där du redovisar vilka po...

Energi effektivisering för ”Svenssons”

Vinsterna av att effektivisera och minska energiförbrukningen är många förutom rena pengar. Det finns många enkla små saker du kan lära ut till hushållen. Ofta är det just enkla saker som man lätt skjuter på framtiden och dåliga vanor kan enkelt avhjälpas med lite information och tips och trix. Solpaneler, vindkraft, och elbilar i all ära men det b...

Biltvätt och shopping

Hyr en bit mark på parkeringen vid din lokala stormarknad och starta en biltvätt. Vem skulle inte uppskatta en nytvättad bil efter en lång shoppingtur? Kombinera med däckbyte när det är dags för det.

Dropshipping - Sälj andras prylar

Dra igång med så kallad dropshipping. Det innebär att du är en slags återförsäljare till en eller flera importörer/leverantörer. Du samlar ordrar via en hemsida på nätet eller med hjälp av nyhetsbrev och skickar dem vidare till leverantören som fraktar och tar betalt. Kostar inte många kronor att dra igång och du behöver varken bekymra dig om lager...

Importera och sälja via e-butik, eBay och Tradera

En snabb titt på Alibaba.com och fantasin springer lätt iväg. Där finns så mycket saker som skulle sälja bra på eBay och Tradera. Du behöver inte ens en egen webbutik.

Kategori: Affärsidéer

Exportera glas och sälja i Kina och Indien

3 miljarder människor, fullt av miljonärer och de blir bara fler och fler. Svenskt glas är världskänt och denna affärsidé skulle kunna ge bra avkastning.

Arrangera loppisdag

Alla av oss har väl förråden fulla med grejer som aldrig kommer att användas? Så varför inte arrangera en loppisdag ett par gånger per månad i din hemstad där folk kan sälja, köpa och byta grejer med varandra? Ligger i tiden med återvinning och kan bli en kul folkfest. Det folk inte orkar släpa hem ger ni till frälsis eller Röda korset. Behåll en p...

Frilans kock

Erbjud dig att åka hem till folk och laga mat samt utbilda i matlagning (och näringslära?) någon dag i veckan. Olika teman uppskattas säker. Mexikansk mat ena veckan och hur man lagar en bra frukost nästa. Kan du inte laga mat nu så besök Tasteline och skriv ihop en egen meny. Testa den sen på någon som tycker tillräckligt mycket om dig för att age...

Ninja camp

Thailands nationalsport är Muay Thai (Kickboxning). Skapa lite kontakter nästa gång du är i Thailand eller googla runt på nätet så hittar du massvis med Muay Thai tränare som mer än gärna flyger över till Sverige under ett par månader för att jobba som instruktör. Marknadsföring kommer knappast behövas när dina grannar får reda på att Bruce Lee’s k...

Ecoturism i Norrland

Ja, folk är faktiskt villiga att betala för att hugga ved och bli myggbitna. För större delen av världen anses Sverige vara ett exotiskt land så marknaden är gigantisk för den som vill få möjlighet att resa runt lite och samtidigt marknadsföra företaget.

Partybuss

Inred en buss eller husbil som ren partybuss och kör runt i din hemstad med turister och guida dem till stadens bästa smultronställen.

Starta städbolag

RUT-avdraget är här för att stanna och möjligheterna är goda i stort sett hela landet. Både när det kommer till privatpersoner och på företag. Barnpassning, trädgårdskötsel och städning är bara några av de saker du kan erbjuda.

Ett kodarföretag som KAN försäljning

Detta är ett förslag på en bra affärsidé och samtidigt en känga till en stor del av de företag där ute som jobbar med programmering och webbutveckling. Service, ansvar och viljan av att leverera bra saker som kunden verkligen vill ha och har bett om, är dessvärre rätt sällsynt. Där finns ett stort utrymme! Alla kan inte vara bra på allt och här kan...

Massage

Funkar i både lokal och som hemservice. Anledningen att vi nämner detta är att nästa avdrag, efter ROT och RUT kan bli BOT, där man i så fall kommer att kunna göra avdrag för just massage. Inget är dock klart än men det kan vara smart att hålla uppsikt på, om denna affärsidé känns lockande.

Svensklärare online över Skype

Sverige är ett litet land men världen är stor och vi kan snabbt räkna upp flera personer som skulle vilja lära sig svenska. Du behöver en dator, headset och en liten marknadsföringskostnad på Google Adwords, sen är du igång.

Resort för pensionärer

Till denna affärsidén behövs lite mer pengar. Men det går säkert att sälja platser på resorten innan byggnationen är klar, för att på så sätt finansiera affärsidén. Det finns garanterat många äldre som skulle vilja vara på en varmare plats de sista åren i sitt liv. Idén kan mycket väl fungera på plats i Sverige också.