Senaste inläggen

Söker andra att prova affärsideer med..

Hej,

Söker dig/er som vill starta upp ett företag, kanske vid sidan av ditt vanliga jobb.
Drömmen är att förverkliga affärsplanen och lyckas.

Kort om mig: Jobbar idag heltid inom IT och kan en hel del om datorer samt programmering. Är högskoleutbildad/Ingenjör. Bor i Stockholm.

Detta blev väldigt...

Kategori: Söker/eftersöker

På Zellor.com kan du hitta TM-bolag

Hej Waterboy,

På zellor.com kan du starta en kampanj som sedan Tm-bolag kan ansöka till. På detta sätt kan du jobba med flera Tm-bolag samtidigt om du vill samtidigt som du har full kontroll på vem som säljer åt dig samt enkla system kring administration och kontakt med dina säljare.

Lycka till!

vh

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Lån/ alt. investeringar sökes!!

Hej. Jag söker investeringar alt. ett relativt litet lån, till mitt företag. Ett eventuellt lån kan jag betala av på 6-12 månader, beroende på beloppet, och jag erbjuder 100% i ränta oavsett summan!! Hör gärna av er till urock@hotmail.se, så berättar jag närmare!! Mvh Kenneth/ U-Rock

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Söker programmerare som kan Drupal cms

Vi söker en kodare som kan Drupal. Dels för att visa hur cms:et fungerar men även för löpande uppdrag.

Kategori: Söker/eftersöker

Flytt från bankkonto till bankgiro - hur bokföra?

Jag startade min enskilda firma i oktober och har sedan dess använt mitt vanliga bankkonto för att ta emot betalningar och betala företagets fakturor. Nu har jag precis skaffat ett bankgiro-konto och undrar hur jag ska lösa detta i bokföringen.

Speciellt nu i övergångsfasen kommer ju vissa fakturor betalas från bankkontot och vissa f...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lönebidrag eller nystartsjobb

Har möjligheten att anställa en person antingen med lönebidrag eller genom nystartsjobb.
Frågan är vilket av alternativen som skulle bli bäst för mig ekonomist sett.
Skulle tro att jag kan få 80 procentigt lönebidrag på denna person.
Personen är 30 år.
Lönen skulle bli runt 17000 + sociala.

Kategori: HR - Personalfrågor

Provision och ersättning till försäljare

Jag behöver en säljare för att sälja in mina produkter hos återförsäljare eftersom jag inser min egen begränsning. I huvudsak går det ut på att ringa upp potentiella återförsäljare för att lobba för mina produkter. Det handlar om en tidsbegränsad insats. Vad är det mest vettiga upplägget för ett sånt här uppdrag? Provision (baserat på insats eller...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Namnförslag till hundverksamhet?

Ska göra slag i sak och börja med en liten hundverksamhet.
Först och främst handgjorda hundhalsband av läder. Mkt fin kvalité, så inget billigt slit-och-släng-skräp.
Samt erbjuda dogwalking, passning, enklare hundvård och hundträning.

Men, vad ska det nu heta??
Min underbara hjorthund Rufus får gärna ha en ankny...

Kategori: Allmänt

Utseende av kassa för att få fler att genomföra sitt köp?

Hej!

Just nu har jag en steg för steg kassa. Dels måste kunden bli medlem/skapa ett konto för att genomföra sitt köp. Sen går de vidare genom olika steg, på första sidan väljer de adress, sen klickar de på "fortsätt" och då kommer man till betalning sen "fortsätt" igen och då kommer man till sista sidan där man bekräftar ordern.

Kategori: E-handel

Juridisk person/aktiebolag som delägare i bostadsrätt?

Hej,

Mitt lilla AB har haft bra lönsamhet en tid och har därmed ett bra eget kapital. Detta vill jag naturligtvis inte skatta bort för mycket av genom att ta ut för hög lön med hög marginalskatt. I stället försöker jag hålla mig till den lågbeskattade utdelningen.

Det leder mig till frågan:

Privat vill...

Så Väljer Du ett Säljande Företagsnamn

Generella regler för att välja ett bra företagsnamn:
Det måste klinga bra för dig som ska driva och äga butiken.
Det ska helst kännas bra i tillägg.

Fonetisk loop:
Det finns nåt som heter Fonetisk loop: örats förmåga att fånga in ljud. En så kallad loop som skapas innan ljudet går längst in och bearbetas vidare.<...

Kategori: Affärsidéer

Inkomstförsäkring egen företagare - vad gäller?

Jag har en vän som ska starta eget som snickare och han frågade mig vad som gäller vid olycka och om han blir sjukskriven en längre tid.

Jag kunde inte svara så ställer frågan här.

Måste alla egenföretagare skaffa en inkomstförsäkring eller gäller statlig sjuklön och vad baseras den på i så fall?

Jag men...

Kategori: Inköp

Ordningen i verfikationspärmen?

Hej,
En liten fråga.
Ska man sortera verfikationspärmen efter verifikationsnummer eller bokföringsdatum? Dvs om jag missade att bokföra en grej för en månad sen, sätter jag in verifikationen sist(enligt nummerordningen på verfikationen) eller mitt i pärmen(efter datumordningen)?

Tack på förhand
Martin

Hur bokför man moms vid köpa av programvara utmolands?

Hej,

Jag köpte programvara på internet och fick där skriva in mitt VAT-nummer. I och med detta betalade jag ingen moms. Måste jag ändå bokföra moms på något sätt? Isf hur?

Tack på förhand.
Martin

har betalat faktura dubbelt men får räkna av på nästa faktura??

Hej!
Hjälp mig snälla!
Har precis börjat lära mig bokföring och nu har jag helt kört fast.
Har bokfört en leverantörfaktura samt betalat den. Upptäckte att den betalades en gång till ett par dagar senare. Har alltså betalat den dubbelt.Jag har pratat med företaget som sa att jag kan dra av det på nästa faktura och betala mella...

Funderingar kring att starta eget

Hej på alla.

jag "precis som många andra här" funderar på att starta ett eget företag och tänkte kolla om lite tips och råd från er andra.

Jag bor i en liten by som ligger väldigt nära en "stor" väg där det kör väldigt mycket folk som åker från stockholm som ska till dalana/fjälen på torsdagar och söndagare och när det...

Kategori: Affärsidéer

Hemsida, Wordpress ?

Hej jag söker någon som kan bygga en hemsida som www.premieconcept.se skall dock ha extra funktioner som:
Skapa användare . Registrera konto
Nyhetsbrev. Kunna registrera sig för nyhetsbrev
Chatt. Någon funktion där kunden kan se om man är online eller inte och chatta direkt
En sök funktion. Där man väljer först i rullga...

Kategori: E-handel

Försäljning firmabil

har enskild firma och köpte i fjol 2011 en firmabil för 149000+moms
lyfte momsen med 37250 kr

1242 149000 tillgångskonto
1249 29800 gjorda avskrivningar 2011
7834 29800 gjorda avskrivningar 2011
2840 149000 Lånkonto

idag ser det ut så här på kontot
2840 151572
om jag säljer bi...

Pågående arbete

I bokslutet bokade jag upp pågående arbete
debet 1600 10.000:- kredit 3350 8.000:-, 2638 2.000:-
Efter årskiftet kom betalning 10.000:- hur bokas då detta?
debet 1930, kredit 2611 2.000:- kredit???? 8.000:-

Skydda mitt företagsnamn när det redan är upptaget

Hej!

Jag har kommit ett namn till mitt företag som jag är nöjd med och som är lite annorlunda. Jag ser dock ett annat företag med samma namn och undrar hur det fungerar med varumärkesskydd. Kan jag kolla någonstans om det andra företaget har skyddat sitt namn?

Eller är det bara att släppa det eftersom de var först?

Kategori: Patent- och registreringsfrågor