Senaste inläggen

Bli av med lån vid konkurs av AB

Jag startade ett AB för ca ett halvår sen och har ca 89000:- i ett företagslån och sen har jag ca 50000:- i ett borgenslån som mina föräldrar står för.

Jag har inte fått igång mitt företag så som jag hoppades och trodde (inkomsterna har uteblivit). Nu undrar jag helt enkelt vilka lån jag kan bli av med genom att sätta mitt företag i...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Två webbutvecklare uthyres

Två webbutvecklare/programmerare med god erfarenhet av HTML, CSS, Java, C, C++, Python, PHP, MySQL uthyres för projekt under minst en månad. Erfarenhet ac Scrum/agile.

Referensprojekt finns.
Tillgängliga fr.o.m. Augusti.

För mer info ring
0735008052

Kategori: Söker/eftersöker

Hur skriva kvitto när man handlar av företag vs privatperson!

Hej! Jag har en bilverkstad för tillfället (f-skatt) men jag har hittat en vara som man kan köpa o sälja med förtjänst när det är dåligt med biljobb. Dock är det både företag och privatpersoner som säljer mig denna vara till mig. Och jag säljer den till både företag och privatpersoner.

Spelar det någon roll hur kvittot är utformat f...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

funderar lite kring dropshipping

Funderar lite kring dropshipping, men saken den är att jag har ett registrerat företagsnamn jag kommer arbeta under men det innebär att jag är i den bemärkelsen inte är någon företagare eller näringsidkare. Finns det några intressenter/lösningar?

Min tanke är att jag åtar mig en dropshipping/återförsäljarroll.
Provisone...

Kategori: Allmänt

Trevlig midsommar

Jag vill passa på att önska alla en trevlig midsommar.
Se till att ta vara på den underbara dagen som väntar och fyll den med mycket sill och god mat och tänk på att det kommer en dag efter midsommar så man inte kastar bort den i bakfylla.... Eller så kanske det är den perfekta dagen att låta sig vara bakis? Hur som haver så se till att ha d...

Nybörjare, bokföra reservdelar i verksamheten

Hej alla,

Jag har precis vågat starta eget och är ny nästintill helt ny med bokföringen.

Tanken är att jag ska reparera elektronikutrustning, datorer, telefoner etc och det jag undrar är hur jag ska bokföra inköp av reservdelar till detta. Delarna har ofta varierande värde ifrån 10:- upp till 500:-

Räcke...

Företagsförsäkring för enmansföretag?(teknik/utredningskonsult)

Hej!

Jag har nyligen startat en egen firma med fokus på strategiskt miljöarbete riktat mot kommunala, regionala och statliga verksamheter. Jobbar därför framförallt med att göra utredningar och ta fram strategiska styrdokument.

Jag håller nu på att titta på olika företagsförsäkringar och har fått en offert från IF...

Drop shipping

Jag importerar och säljer ganska dyra varor. Som det är nu har jag ha ett stort lager med många sällanköpsvaror och jag har helt enkelt inte råd att köpa in allt det jag vill ha på lager. Jag har funderat på drop shipping men undrar hur jag ska hantera det med införelsemomsen. Som det är nu förtullar jag själv och betalar införelsemomsen till Tullv...

Kategori: E-handel

Driven Designer Söker Nytt Uppdrag!

Cecilia To heter jag och driver företaget CC2 Design. Jag är på jakt efter nya utmaningar inom industriell design!

Tveka inte och kontakta mig på info@cc2design.se!

Söker redovisningsbyrå Stockholm

Har under ett par år bokfört allt i mitt företag själv men känner att tiden inte finns längre. Har kollat runt lite på internet efter en redovisningsbyrå som kan passa storleken på mitt företag men tänkte höra om det är någon här som har goda erfarenheter av en redovisningsbyrå i Stockholm för ett litet företag. Omsättning runt 1,3 miljoner och ca...

Hur bokföra egen insättning aktiekapital?

Hej,

Aktiebolaget blev registrerat i mars 2012 och jag har ett par transaktioner som jag nu undrar hur jag ska bokföra.

1: En faktura (Delbetalning, 25%) på webhotell som jag betalade ur egen ficka då företaget inte hade något företagskonto vid tillfället.

2: Egen insättning, 50.000:- aktiekapital.

Vart tar schablonavdraget och egenavgifterna vägen?

Något jag undrar över är;

- Betalar jag in egenavgifterna på skattekontot var månad, förvara dem där, tills det dras efter deklarationen?

- Vart tar shablonavdraget vägen? I min uträkning blir det ju att jag blir av med 25% schablonavdrag + kostnaden för egenavgifter.

- Om jag vill ha pengar på företags...

Utlandstjänst -Ta emot samtal i hela världen.

Som alla vet kan det bli väldigt dyrt och ta emot samtal när man är utomalnds.
Snart kommer det att lanseras en ny tjänst som gör det billigare att emot samtal och att ringa från utlandet.
Vi vill nu ha feedback på produkten/ tjänsten innan den lanseras.

Ta emot samtal från ditt svenska nummer i över 100 länder för 1.4...

Kategori: Feedback

Ny produkt/tjänst söker feedback

Som alla vet kan det bli väldigt dyrt och ta emot samtal när man är utomalnds.
Snart kommer det att lanseras en ny tjänst som gör det billigare att emot samtal och att ringa från utlandet.
Vi vill nu ha feedback på produkten/ tjänsten innan den lanseras.

Ta emot samtal från ditt svenska nummer i över 100 länder för 1.4...

Kategori: Nyheter

Gemensam hemsida/portal för butiker etc

Hej, jag har en ide och vill höra vad andra tror om den, om det kan vara genomförbart.

Jag själv tror starkt på detta och brinner för min ide men jag måste samtidigt vara realistisk och det är fortfarande många frågetecken som återstår.
Jag har sommaren på mig att planera och till hösten tänkte jag vara igång.

J...

Kategori: Affärsidéer

Fråga om ekonomisk förening

Hej allihopa!

Jag undrar om någon kunde hjälpa mig med bokföringsfråga när det gäller ekonomiska föreningar.

Det är så att min kompis har öppnat en ekonomisk förening och jag ska hjälpa till med bokföringen. Jag har aldrig gjort själv allt från början till slut så det blir en bra träning och erfarenhet.

...

Världens bästa entreprenör utsedd

Mwangi driver kenyanska Equity Bank som på tio år utvecklats till landets största bank med sju miljoner bankkonton och 185 bankkontor i centrala och östra Afrika.

Läs mer Här: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/kenyan-varldens-framsta-entreprenor_7266059.svd

Kategori: Nyheter

Fråga om e-postprogram (Mozilla thunderbird)

Hej!
Hittade ingen lämplig forumdel så jag postar denna fråga här. Admin får dock gärna flytta tråden om den är felplacerad.

Jag använder Mozilla thunderbird som e-postprogram i mitt företag. Gillar programmet och tycker överlag det funkar nästan lika bra som Office.

Har dock två frågor:

Hur gör jag utbetalning till mina frilansare

Hej.

Jag har precis dragit igång en affärsidé där jag och ett gäng andra kommer leverera en webbtidning. Det är jag som är ägare av varumärket så hur gör jag enklast när jag ska betala ut till de andra som frilansar åt mig?

Bör de skaffa fskatt-sedel?
Hur gör jag när jag betalar ut till dem?

Nybörjare söker svar å några bokföringsfrågor

[size=4]Hej
Jag är helt ny i företagsvärlden och håller på att starta upp min webbutik som enskild firma. Ska i början ha den vid sidan av mitt vanliga jobb. Jag har inte sålt något än utan enbart beställt varor jag ska sälja och köpt in kontorsmaterial och förpackningsmaterial.

Jag har skaffat mig ett bokföringsprogram (BL e...