Avsättning till tjänstepension efter avslutad ekonomisk år

1
Jag driver en AB med endast mig som ägare/anställd.
Jag har i år gått med vinst. Min fråga är hur kan jag avsätta en del av vinsten till min tjänstepension (alltså de 35% av lönen jag haft under året)?

Företagets ekonomiska år är 0501-0430.

Jag har betalat redan en del till pensionen under året (fram till 0430) men jag vill gärna fylla på nu när efter bokföringen jag ser att det finns vinstmedel i bolaget.

Går det att bokföra det som skuld? Avsättning till pension? Hur ska jag bokföra det ifall det är möjligt att avsätta medel till pensionen i efterhand.
632
3
Pensions bokförs normalt då det betalas in, detta periodiseras inte. Enda sättet är om det finns ett avtal om att pensions ska inbetalas för en anställd, men inbetalning trots allt inte skett.
2
Det går att reservsätta beloppet du önskar betala in för att sedan göra själva inbetalningen senare. Ofta ser man väldigt sent att man faktiskt har möjlighet att sätta av max för sin sin tjänstepension. Sedan finns det också något som heter kompletteringsregeln ("köpa ikapp"), dock finns det en del regler för detta och det är inte säkert att du kan använda dig av den.
http://www.citiuscrm.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.