Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 13 år sedan

Hur bokföra Hyrköp av Maskin?


Hej!

Jag undrar hur man bokför hyrköp av maskin. Jag kommer att "hyra" en maskin i fyra år och sedan köpa loss maskinen för 1000:- Det är inget leasingavtal utan ett hyresavtal, men hur fungerar avskrivning osv? Har försökt leta på nätet men inte hittat något direkt.

Har enskild firma med redovisning varje månad.

Tacksam för hjälp 🙂
Är det ett hyresavtal du ingått så drar man av hyreskostnaderna och momsen på dessa löpande. När du sedan efter 4 år eventuellt köper maskinen drar du av 1000 kr direkt för en förbrukningsinventarie av mindre värde konto 5410. Det blir alltså ingen avskrivning utan löpande avdrag.
Ulf Bjarme
Hej och tack för svaret! Har vart bortrest ett tag.. Det är första gången jag kommer att bokföra något sådant här. Är inte riktigt hemma på vilka konton som berörs vid hyrköp. Skall jag bokföra fakturan som övrig bokföring eller som vanlig faktura? Jag kommer att få en faktura varje månad på ca 1900:- Består av "Hyreskostnad", försäkring och fakturaavgift.. Skall jag bokföra den totala kostnaden först (48mån) som ett köp och sedan dra av som långfristig skuld/lån precis som vid avbetalning?
Nej, du bokför den lättast precis som vilken annan faktura som helst. Löpande varje månad, förslagsvis mot något hyreskonto (52xx) och försäkring (6310).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: