Hur bokföra Hyrköp av Maskin?

2
Hej!

Jag undrar hur man bokför hyrköp av maskin. Jag kommer att "hyra" en maskin i fyra år och sedan köpa loss maskinen för 1000:- Det är inget leasingavtal utan ett hyresavtal, men hur fungerar avskrivning osv? Har försökt leta på nätet men inte hittat något direkt.

Har enskild firma med redovisning varje månad.

Tacksam för hjälp 🙂
394
1
Är det ett hyresavtal du ingått så drar man av hyreskostnaderna och momsen på dessa löpande. När du sedan efter 4 år eventuellt köper maskinen drar du av 1000 kr direkt för en förbrukningsinventarie av mindre värde konto 5410. Det blir alltså ingen avskrivning utan löpande avdrag.
Ulf Bjarme
2
Hej och tack för svaret! Har vart bortrest ett tag.. Det är första gången jag kommer att bokföra något sådant här. Är inte riktigt hemma på vilka konton som berörs vid hyrköp. Skall jag bokföra fakturan som övrig bokföring eller som vanlig faktura? Jag kommer att få en faktura varje månad på ca 1900:- Består av "Hyreskostnad", försäkring och fakturaavgift.. Skall jag bokföra den totala kostnaden först (48mån) som ett köp och sedan dra av som långfristig skuld/lån precis som vid avbetalning?
2066
22
Nej, du bokför den lättast precis som vilken annan faktura som helst. Löpande varje månad, förslagsvis mot något hyreskonto (52xx) och försäkring (6310).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.