Holdingbolag

1
Har bara haft enskilt företag för men har nu tänkt att starta ett aktiebolag så detta är lite nytt för mig.

Vår affärside är "affärsängelverksamhet".

vi är två vänner som tänkte börja med att starta verksamheten ihop. Som jag förstått de så finns de lite fördelar med ett varsitt holdingsbolagt och sedan öppna ett dotterbolag igenom de.

Sakerna som jag inte kunnat förstå ordentligt är :
1.Om vi startar ett varsitt holdingbolag, ska en av oss starta dotterbolag och den andra köpa hälften av aktierna i dotterbolaget?

2.Hur många procent måste man äga i dotterbolaget för att de fortfarande ska vara ett dotterbolag? eller de spelar ingen roll om jag äger 1% eller 50%?

3.Om flera personer skulle vilja bli delägare i dotterbolaget med tiden, ska man då istället för dotterbolag öppna ett till aktiebolag? och sedan köpa aktier i aktiebolaget med sitt holdingbolag?

Tack på förhand
7
När ni startar nytt dotterbolag så spelar det mindre roll bara registrera det att ägs 50/50 av varsitt holdingbolag, hur ni vill fördela AK upp till er personligen. När gäller EU lagstiftning krävs minst 10% måste ägas för få skattefri utdelning. Om ni planerar långsiktigt skulle jag sätta holdingbolag utanför Sverige i annat EU land med rätt uppsättning så kan ni i framtid sälja aktier till nya ägare skattefritt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.