Kvitta moms mot skatteåterbäring Enskild firma

3
Hej

Jag driver enskild firma och har ett ganska stort momsbelopp att betala in nu den 12:e Maj. Samtidigt visade det sig att jag hade betalat in för mycket preliminärskatt under 2023 så jag kommer få tillbaka pengar (tidigast till midsommar om jag förstår rätt). Nu undrar jag om det finns något sätt att kvitta skatteåterbäringen mot momsen, så jag får ner beloppet som ska in redan 12:e Maj.
8
3
Du kan fråga Skatteverket om anstånd med betalning av skatten? Det borde gå att lösa :)
3
Pratade med skatteverket och de sa att det inte går att lösa riktigt.
Dock så sa han att det går vänta med betalningen tills början av Juni när skatteåterbäringen kommer. Man får kanske ett lite halvargt brev med påminnelse samt får betala ränta.
Inkasso o.s.v. kommer in i bilden först i Juli om man inte betalat.
1474
247
Du kan lämna in en preliminär deklaration avseende 2023. Då skriver du in ett lågt belopp som vinst och får tillbaka din debiterade preliminärskatt inom ett par dagar.  Den kommer in på ditt skattekonto och du kan kvitta den mot momsen. Gå in på 'övriga e-tjänster' och skrolla ner till 'lämna preliminärdeklaration'.
 
 
3
Tack! Visste inte att det gick ändra för ett föregående år.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.