Ekonomi

Bokföra moms för del av firma?!

Hej!

En vissa del av min firma är momspliktig. Om jag nu köper in ett inventarium och jag ska bokföra momsen på ingående moms så har jag förstå...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Föra in äldre inventarier för avskrivningsplan

Hej, Jag har en enskild firma som jag drivit 2 år. Nu insåg jag att jag har inventarier som jag använder och kommer att använda för ett värde på 50 00...

Grossister Barnkläder

Hej!

Jag ska starta en webshop på finkläder för barn och vuxna. Men skulle behöva bra grossister eller importföretag som säljer till butiker. <...

Kategori: Inköp

mobilräkning i efterhand

Blir visst många frågor nu när jag går igenom bokföringen. Här är en till:

Har läst runt lite om hur man kan göra med mobilabonnemang och mobil...

Ingen faktura från internetbank - duger kontoutdraget?

Lyckas inte hitta någon tråd om detta, men sökfunktionen är ju inte helt optimal.

Jag har Nordea Affärspaket Bas som kostar 600 kr per år. Undr...

Starta AB när man planera att sälja tjänster till EU?

[b]Jag planerar att sälja mina tjänster inte bara i Sverige utan också i EU i framtiden. Är det ett krav att mitt bolaget måste vara Aktiebolag eller...

hur bokföra inbet för trycksaker?

Jag och min kompis Josefine driver en designbyrå. Vi har två enskilda firmor där vi gör egna uppdrag, men samarbetar ibland vid större projekt.

Hantera placering av vinst och fonder i handelsbolag

Under 2009 fick vi en viss vinst i vårt handelsbolag, som vi delar 50/50 mellan varandra. En av oss ska ta ut sin andel av vinsten, medan den andre gö...

Kontofrågor mm

Hejsan!

Ny på detta forumet, så en snabb presentation. Min sambo driver sedan en tid tillbaka en frisörsalong där jag hjälper till med bokförin...

vilka konton ska jag använda?

Har haft min firma i ett år nu och börjar ha lite koll på bokföringen. Men nu inför mitt första bokslut börjar jag undra om jag valt rätt konton för n...

*Lätt* Handla fonder/aktier för pengarna jag har i enskild firma

(Japp, har sökt massor men hittar inte svaret)

Hej!

När jag fått in x-kr på mitt företagskonto för min enskilda firma, är det bara att b...

Kalenderår, Bokföringsår ??

Hej

Vi startade vårt företag i april -09 och har till bolagsverket angett att vi har kalenderår och i bokföringsprogrammet valt bokföringsår 09...

Export - Varor eller tjänst?

Hej,

jag gör illustrationer för en kund i USA, och undrar lite hur det ska bokföras?
Säljer man varor utanför EU slipper man ju moms, men hu...

Fackförbund och inkomstförsäkring

Hej,

Jag driver idag enskild firma och har olika inkomster från nätet. Jag funderar lite på om man skall vara med i fackförbundet. Det kostar u...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

hur bokföra privat andel av elförbrukning vid årsslut (Ensk. firma)

Hej!
Vi har bokfört hela vår elkostnad på företaget under året och lyft av momsen. Vi skall nu vid årsslut dra av för den privata andelen.

...

Avdrag för datorprogram

Jag jobbar som översättare och har köpt ett översättningsprogram för 4700 kr för egna pengar. Är det möjligt att dra av detta? Jag har enskild firma o...

Avdrag för arbetsrum

Är det inte så att man måste kunna bevisa att man inte använder ytan till annat-att den ska vara avskild från övriga bostaden? Det sa de på skattemynd...

Hur bokföra payson omkostnader?

Exempel, man säljer något för 100kr och då blir paysons avgift 6kr, hur bokför man den?

Faktureringsprogram

Hej.
Jag undrar lite över detta med faktureringsprogram eller inte. Måste man ha ett sådant eller kan man skriva på egna kvittoblock och numrera sj...

Köpa bil privat eller på företaget

Hej,

1) Jag skall köpa en VW Caddy för att använda till min nystartade egna firma. Jag kommer använda den mest i jobbet. Pris: runt 120,000 ink...