Startdatum för bokföringen?

4
Hej,

Ska för första gången starta bokföringen för ett företag från första början och skall precis lägga in det i bokföringsprogrammet när jag kommer på att jag ej vet från vilket datum jag skall börja den löpande bokföringen, är det från det datum firman registrerades eller det datum som man får F-skatt och Momsreg.

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar

Eva.
49
Du startar året med det datum som är registrerat startdatum på räkenskapsåret.
4
Hej,[br][br]Var nog lite otydlig i min fråga. [br]Bolaget är nystartat och de har räkenskapsår 0901-0831 och första året kommer att blir ett förlängt räkenskapsår. [br]När jag nu ska börja bokföra och skriva in i bokföringsprogrammet när räkenskapsåret börjar skall jag då utgå från själva registreringsdatumet för bolaget eller är det datumet när bolaget blev registrerade för F-skatt och moms som gäller?[br][br]Vet att vi är sent ute med att börja bokföra men företaget har haft problem med tidigare bokförare.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Eva.
1165
16
Rimligen börjar man där bolaget registrerades. Man kan ju faktiskt driva företag utan att vara momsreggad och ha F-skatt. Och du bör ju börja där du har första transaktionsdatum.
49
Om du har förlängt räkenskapsår tex 0714-0831 så kan du bokföra från 0714.
4
Tack för svaren![br][br]Visst kan jag driva företag utan F-skatt men motparten tycker nog inte att det är så kul då han/hon kommer att få hålla inne med källskatt och sociala avgifter då jag kommer att ses som en anställd till denne. [br][br]Det finns ju en anledning till varför F-skatten finns![br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Eva.
720
3
Eftersom det är ett brutet räkenskapsår så utgår jag från att det är ett AB det handlar om. Då är det odiskutabelt att du ska bokföra från registreringsdatum då det första som händer är just att Aktiekapitalet registreras på startdatumet.[br]I ett AB så finns det ju heller inget som egentligen säger att det bedrivs någon verksamhet överhuvudtaget men trots det finns det ju alltid ett par verifikat att bokföra, om inte annat så arvodet till revisor och ränteintäkter.
4
Tack för svaret!  :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.