Bokföra bilförmån som lön

17
Jag har en fråga som rör 3:12 regeln och möjligheten för företag att bokföra bilförmånen som lön.

Hur går man praktiskt tillväga?
Gör jag justeringen i löneprogrammet eller är detta endast en bokföringsteknisk fråga?
Hur blir det klart i lönespecarna för berörda personer att deras bruttolön har höjts om det bara är en bokföringsteknisk fråga?
Slutligen, som jag uppfattat det så höjs bruttolönen med förmånsvärdet och inte med den beskattade delen. Vore totalt ologiskt annars!

Tack på förhand!
720
Bilförmån är en lön och har inget med 3:12 reglerna att göra.  Lön har man som anställd, 3:12 reglerna berör den som äger aktierna. [br][br]Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad du frågar om. Har någon en förmån så måste ju naturligtvis en vara med på lönespecen för hur ska du annars räkna på skatter och arbetsgivaravifter så att det blir rätt? Lönen höjs med förmånen och förmånen är vad som beskattas.[br][br]Ex Lön 10.000[br]Skatt  3000[br]Nettolön 7.000[br]Soc 3.242[br][br]Med förmån[br]Lön 10000[br]Förmån 3000[br]Skatt 3900[br]Nettolön 6100[br]Soc 4216[br][br][br][br][br] [br]
17
Tack för svar![br][br]Hmmm, jag var lite otydlig. De 2 ägarna har varsin förmånsbil. De vill nu höja sin lön genom denna justering(som jag vet att man kan göra, vet bara inte hur man går tillväga) för att komma upp några pinnhål och utnyttja utdelningsmöjligheten på 20% i större utsträckning.[br][br]Blev det tydligare Redkon?
720
Förmånsbilarna är ju redan upptagna som lön hoppas jag, annars har ni problem. Enda sättet att sedan höja löneunderlaget är ju då att betala ut extra löner eller ta med ytterligare förmåner.[br]Jag har dock svårt att se den ekonomiska vinten i att öka lönen (50% + 32% arbetsgivaravgifter) enbart för att kunna ta större utdelning än schablonen som lågbeskattad och tjäna 10% i skatt där.
17
Bilförmånen är upptagen som lön men man kan justera så att ägarnas bruttolön höjs i deklarationen via vad jag fått beskrivet som "en bokföringsteknisk åtgärd som lönar sig". Detta leder till att deras totala lön blir bruttolön + bilförmån istället för som normalt sett bara bruttolön. Detta gör att man via denna åtgärd kan höja totala lönen och slippa höja lönen med 50% + 32.42% som skatt. [br]Tack för svar innan![br]
720
Den lönen som deklareras är ju inklusive förmånen, dvs bruttolön + förmånen är ju redan upptagen i kontrolluppgiften och med som förtryckt lön på ägarnas deklaration.  [br]Underlaget för löneberäningen enligt 3:12 är alla löner och förmåner som man betalar sociala avgifter på så där har du ju redan med både bruttolön och bilförmån.[br][br]Jag tror att det finns något missförstånd här, men kan du på något sätt länka till den information du hänvisar till så ska jag se om jag kan reda ut vad det handlar om.
17
Pratade med revisorn när jag träffade honom senast och han föreslog att göra såhär samt att jag läst detta i swedbanks nyhetsbrev:[br]"Du eller din bokföringsbyrå kan vid årets slut omvandla värdet av bilförmånen till bruttolön, både i lönespecifikationen och i skattedeklarationen. Kontrolluppgiften ska sedan visa lönen för hela året, efter omvandling av bilförmånen till lön.[br]...[br]och ändå tillgodoräkna dig värdet av bilförmånen vid beräkningen av lönesummeregeln."[br][br]Verkar som att jag missförstått något i det hela så tack för att du(gärna flera) hjälper mig reda ut detta!
3
EkRed, du har rätt.[br][br]När 3:12 reglerna ändrades togs möjligheten att ta med värde av förmåner vid beräkning av löneunderlaget bort. [br][br]Jag vet inte exakt hur man gör detta i praktiken då jag aldrig använt mig av det själv men i tidningen Företagaren, nr 4 2006 kan man läsa;[br][br][b]Omvandla förmånen till lön[/b][br]Men det finns en öppning i inkomstskattelagen,[br]som gör det möjligt att i sin skattedeklaration helt enkelt omvandla bilförmånen till lön.[br]– Du eller din bokföringsbyrå kan vid årets slut omvandla värdet av bilförmånen till bruttolön, både i lönespecifikationen och i skattedeklarationen.[br]Kontrolluppgiften ska sedan visa lönen för hela året, efter omvandling av bilförmånen till lön, säger Kjell Sundqvist.[br][b]På så vis kan du behålla bilen i företaget, använda den fullt ut privat – och ändå tillgodoräkna dig värdet av bilförmånen vid beräkningen av lönesummeregeln.[/b]Kjell Sundqvist menar att det räcker att be revisorn ordna med teknikaliteterna[br]en gång om året.[br]– Det här är redovisningstekniska detaljer som betyder mycket för företagaren, men som många redovisningsbyråer[br]tyvärr inte har riktigt koll på.[br][br]Vore trevligt om någon som verkligen vet hur man gör det rent praktiskt ville flika in med en kommentar  ;)[br]
17
Det var exakt det stället som jag hittade info om det på nätet. Sen har jag som jag skrev tidigare diskuterat det med revisorn och han har rekommenderat oss att använda oss av möjligheten.[br][br]Någon med denna erfarenhet får gärna flika in med en kommentar  :)
3
Jag var på en skatteträff med Lindebergs Grant Thornton för dryga ett år sedan där man förklarade precis hur man går tillväga, det är attans att jag inte kan hitta mina anteckningar därifrån  :(
3
Nu så...[br][br]Se sidan 10 i [url=http://www.foretagarna.se/FileOrganizer/F%C3%B6retagarna%20F%C3%B6reningar/Stockholms%20L%C3%A4n/Stockholms%20Stad/Enkelt%20redigeringsl%C3%A4ge/Stockholms%20N%C3%A4ring%20nr%201-06.pdf]http://www.foretagarna.se/FileOrganizer/F%C3%B6retagarna%20F%C3%B6reningar/Stockholms%20L%C3%A4n/Stockholms%20Stad/Enkelt%20redigeringsl%C3%A4ge/Stockholms%20N%C3%A4ring%20nr%201-06.pdf[/url][br][br]Ny fråga, får man göra detta retroaktivt för 2008?
17
Det skulle väl inte vara några problem då det i den andra artikeln stod att man skulle be sin revisor om hjälp en gång i slutet av året endast.[br][br]Men däremot gjorde den artikeln mig inte så klok så jag känner att jag kan bokföra om/ändra löneutbet rutierna kring detta nu. Någon som kan ge sin tolkning till hur man praktiskt går tillväga?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.