min uppdragsgivare betalar en del av hyran, skall denn bokas som sidointäkt?

5
Hej,

Som konsult fick jag ett uppdrag på en annan ort där jag bor i en hyrd lägenhet. Min uppdragsgivare betalar en del av hyra som jag sedan fakturerar till honom vid månadslut. Hur skall jag bokföra arbetsgivarens insats?

På fårhand tak!

Med vänlig hälsning,
Mariana
720
3
Din "arbetsgivare" (akta dig för att använda det ordet om du faktiskt fakturerar som konsult) betalar hyran för din lägenhet två gånger, eller fattar jag fel.[br][br]Om han både betalar hyran och får faktura från dig på hyran så blir det ju så. [br][br]Om det nu sär så ni vill ha det så passar väl kontot för fakturerade resekostnader bäst.[br][br]
2360
49
ATt göra något på fel sätt är farligt och kostar mer än det smakar, var glad om du får för faktiska kostnader, tyvärr är det inte alltid så.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
Hej,[br][br]Jag har uttryckt mig fel - jag kör egen, har fått uppdrag i en annan ort (200 km ifrån hemmet), där jag bor från måndag till fredag, på helger återvänder jag hem; uppdragsgivaren betalar en vis del. [br]När hyresfakturan till övernattningslägenhent anländer, då betalar jag fakturan; vid månadslut skickar jag en fakturan till min uppdragsgivare med delen han står för (med moms och hela baleten). [br]Man kan säga att jag redovisar i min bokföring en reducerad kostnadshyra, och då återstår att bokföra mellanskillnaden som uppdragsgivaren betalar för min del som en sidointäkt. Är min resonemang rätt?[br][br]Med vänlig hälsning,[br]Mariana[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.