Pinsam felräkning i faktura

1
Har nyligen startat ett litet företag och skriver mina fakturor i Excel. Lyckades få fel vid summeringen av kostnaderna som var noterade i en faktura, vilket resulterade i en mycket mindre slutsumma än det borde varit.
Har jag rätt att "kräva" kunden på den felräknade mellanskillnaden, eftersom alla kostnader tydligt är uppräknade i fakturan även om slutsumman inte stämmer? Eller måste jag stå mitt kast?
117
3
Hej![br][br]Det bästa är väl alltid att ringa och prata med kunden. Om detaljerna är specificerade och summeringen felaktig borde det inte vara något problem.[br][br]Skriv sedan ny faktura där du anger att den ersätter den gamla fakturan.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
2066
22
Det ni gjort upp innan gäller, på samma sätt som att kunden inte behöver betala mer om du räknat fel åt andra hållet. Men som Henrik säger, ring kunden först - det skadar aldrig.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
excelmannen, i ditt fall kanske du inte ens behöver skriva ny faktkura utan tala bara om ändringen och Jonathan är det felaktigt som ovan har man rätt till ändring däremot inte om det blir högre pris, utom i vissa fall där det är uppenbart att ett fel begåtts för då kan man tom straffas, och då tänker jag närmast på att man fått för mycket från ex bank .
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
117
3
Nja, nu faktura måste nog skrivas. Det gäller även hur momsen ska redovisas. Om summeringen är felaktiga har felaktig moms tagits ut. Det kan i värsta fall leda till skattetillägg etc.[br][br]Nu målar jag fan på väggen, men vännerna på skatteverket kan vara lite kinkiga om de vaknat på fel sida....[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
2066
22
[quote author=lars arenander link=topic=4649.msg22489#msg22489 date=1227709630][br]och Jonathan är det felaktigt som ovan har man rätt till ändring däremot inte om det blir högre pris[br][/quote][br][br]Vet inte vad du pratar om, naturligtvis har kunden rätt att få en ny korrekt faktura om jag som leverantör har räknat fel och skrivit en högre slutsumma än vad det ska vara.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
Jonathan du har så rätt 23:20:56, så är det om du tolkat mig på annat sätt är det fel.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.