När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har nyligen startat ett litet företag och skriver mina fakturor i Excel. Lyckades få fel vid summeringen av kostnaderna som var noterade i en faktura, vilket resulterade i en mycket mindre slutsumma än det borde varit. Har jag rätt att "kräva" kunden på den felräknade mellanskillnaden, eftersom alla kostnader tydligt är uppräknade i fakturan även om slutsumman inte stämmer? Eller måste jag stå mitt kast?
Hej![br][br]Det bästa är väl alltid att ringa och prata med kunden. Om detaljerna är specificerade och summeringen felaktig borde det inte vara något problem.[br][br]Skriv sedan ny faktura där du anger att den ersätter den gamla fakturan.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn auktoriserad redovisningskonsult Filip Erikssons Affärsbyrå AB http://www.affarsbyra.se/ info@affarsbyra.se
Det ni gjort upp innan gäller, på samma sätt som att kunden inte behöver betala mer om du räknat fel åt andra hållet. Men som Henrik säger, ring kunden först - det skadar aldrig.
excelmannen, i ditt fall kanske du inte ens behöver skriva ny faktkura utan tala bara om ändringen och Jonathan är det felaktigt som ovan har man rätt till ändring däremot inte om det blir högre pris, utom i vissa fall där det är uppenbart att ett fel begåtts för då kan man tom straffas, och då tänker jag närmast på att man fått för mycket från ex bank .
Nja, nu faktura måste nog skrivas. Det gäller även hur momsen ska redovisas. Om summeringen är felaktiga har felaktig moms tagits ut. Det kan i värsta fall leda till skattetillägg etc.[br][br]Nu målar jag fan på väggen, men vännerna på skatteverket kan vara lite kinkiga om de vaknat på fel sida....[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn auktoriserad redovisningskonsult Filip Erikssons Affärsbyrå AB http://www.affarsbyra.se/ info@affarsbyra.se
[quote author=lars arenander link=topic=4649.msg22489#msg22489 date=1227709630][br]och Jonathan är det felaktigt som ovan har man rätt till ändring däremot inte om det blir högre pris[br][/quote][br][br]Vet inte vad du pratar om, naturligtvis har kunden rätt att få en ny korrekt faktura om jag som leverantör har räknat fel och skrivit en högre slutsumma än vad det ska vara.