När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej! Jag har tänkt dra igång en liten verksamhet som tänkte skulle inrikta sig på webbutveckling. Dessvärre är jag inte helt klart över hur skatter och moms ska skötas och tänkte därför kolla lite med er.
Låt oss säga att jag gör klart en webbsida där notan hamnar på 20.000kr. Jag vill betala alla nödvändiga skatter och moms och ha stor del av kakan som möjligt som min lön. Ska jag då helt enkelt börja med att skatta 25% av 20.000kr för momsen, som ger 15.000kr kvar. Sedan på 15.000kr skatta 25% för lönen som ger mig 11250kr för mig att använda till vad jag vill?
Men detta är jag väll rätt ute?
Hur registrerar jag sedan mitt jobb hos skatteverket? Görs detta i slutet av räkenskapsåret, och kan jag då samtidigt betala skatten (8750kr) till skatteverket eller kan jag göra detta så fort kunden har betalt för jobbet (vilket jag helst skulle vilja)?
Hej![br][br]Om priset du anger till kunden är inklusive moms skall 20% av fakturabeloppet bokföras som utgående moms. Påslaget är 25%.[br][br]Det innebär att 4000 kr av de 20000 kr du fakturerar går till farbror Borg i form av moms. Kvar är 16000 kr.[br][br]Om det är en enskild firma du har kommer du att beskattas för vinsten du gör i företaget. Säg att vinsten är 16000 kr så blir det inkomstskatt på det och sedan skall man betala så kallade egen avgifter för detta. Egenavgifter är på ca 29 %.[br][br]Momsen deklarerar man en gång i månaden, en gång i kvartalet eller en gång per år.[br][br]Vid enskild firma deklaras allt i samband med inkomstdeklaration, dvs 2 maj året efter verksamhetsåret.[br][br]Det bästa du kan göra är att upprätta en preliminär deklaration där du begär FA-skattesedel och sedan betalar in preliminär skatt under året.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn auktoriserad redovisningskonsult Filip Erikssons Affärsbyrå AB http://www.affarsbyra.se/ info@affarsbyra.se
Tack för ditt svar, henrikohrn! Och jag ber om ursäkt för mitt något fördröjda.[br][br]Då vill jag bara kontrollera att jag förstår det hela rätt nu.[br][br]Faktura: 20 000 kr[br][list][br][li]Moms - 4000 kr (Dra av 20% på 20.000kr)[/li][br][/list][br]Kvar: 16 000 kr[br][list][br][li]Inkomstskatt - 3881,60kr (Dra av 24,26% på 16.000kr - procentsats hittad på http://www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/beloppochprocent2007.4.7459477810df5bccdd4800032404.html#h-Statliginkomstskattkapitalinkomster[/li][br][/list][br]Kvar: 12 118,40 kr[br][list][br][li]Egenavgifter - 3721,56kr (Dra av 30,71% på 12.118,40kr - procensats hittad på http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/socialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html)[/li][br][/list][br]Kvar: 8396,84kr[br][br]Alltså, på 20.000kr sätter jag in 11603,16kr på mitt skattekonto och 8396,84kr har jag att göra vad jag vill med. Har jag tänkt rätt nu? :)
Hej![br][br]Egenavgifterna beräknas på de 16000 kr som blir kvar efter moms.[br][br]16000 * 30,71% = 4913,-[br][br]Kvar: 11087,-[br][br]Inkomstskatten beräknas på 11087 kr, den beror på hur mycket du tjänar dels på din rörelse och dels om du har lön från något företag. Kommer du inte över brytpunkten på sammanlagd inkomst om 341000 kr betalar du endast kommunalskatt, ca 32% men det beror på var du bor.[br][br]11087 * 32% = 3547,-[br][br]Kvar: 7540,-[br][br]Jag var nog lite oklar i vilken ordning saker räknades.[br][br]Detta gäller om du inte har några kostnader i din verksamhet. Har du det skall beloppen justeras på motsvarande sätt vad gäller kostnaderna.[br][br]Om du betalar in pengar på skattekontot, så se till att det finns en utbetalningsspärr där, annars betalar skatteverket tillbaka pengarna inom en månad.[br][br]Detta kan vara lite krångligt, så jag rekommenderar att du gör en budget där de beräknar vilken vinst du kommer att få, exkl moms. Därefter ansöker du om F-skatt eller FA-skatt om du även är löntagare, på det beloppet. Då räknar skatteverket ut vilken preliminär skatt du skall betala.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn auktoriserad redovisningskonsult Filip Erikssons Affärsbyrå AB http://www.affarsbyra.se/ info@affarsbyra.se
Är det inte så att egenavgifterna tas ut på den lön man tar ut?[br][br]I sådana fall skall man ta de 16.000kr som är kvar efter att momsen dragits av och dela det med 1,3071.[br][br]Då blir det 12.240kr så så att säga är din lön. 3.760kr är egenavgifter (30,71% av 12.240kr). På den lönen betalar man c:a 32% i skatt, eller 3.917kr, och kvar får man 8.323kr.
Från 2009 är arbetgivaravgiften 31.42 och egenavgifterna är 29,71 och AB-skatten är också sänkt till 26.3 från tidigare 28%. [br]Nu är sista chansen att överklaga 2003 års inkomsttaxering och detsamma gällande allmän fastighetstaxering.[br][br]Från 2009 gäller även att den som ej fyllt 26 år vid årets ingång har arbetsgivaravgift på 15.49 (istället för 31.42) samt egenavgift är 15,07 (istället för 29,71%) Det var lite siffror inför det närmaste tiden som kan vara intressant för många.
[quote author=Görran link=topic=4603.msg22737#msg22737 date=1228392178][br]Tack för ditt svar, henrikohrn! Och jag ber om ursäkt för mitt något fördröjda.[br][br]Då vill jag bara kontrollera att jag förstår det hela rätt nu.[br][br]Faktura: 20 000 kr[br][list][br][li]Moms - 4000 kr (Dra av 20% på 20.000kr)[/li][br][/list][br]Kvar: 16 000 kr[br][list][br][/quote][br][br]Ska du börja driva företag så måste börja med att tänka som företag. Momsen har inget med dig och dina intäter att göra, det är bara som privatpersonen momsen påverar dig.[br][br]Alltså: Faktura på 20.000 + moms 25% = 25000[br]eller faktura på 16.000 + moms 25% = 20.000[br][br][quote author=Görran link=topic=4603.msg22737#msg22737 date=1228392178][br][br][list][li]Inkomstskatt - 3881,60kr (Dra av 24,26% på 16.000kr - procentsats hittad på http://www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/beloppochprocent2007.4.7459477810df5bccdd4800032404.html#h-Statliginkomstskattkapitalinkomster[/li][br][/list][br]Kvar: 12 118,40 kr[br][list][br][/quote][br][br]Den %-satsen du hittat avser löneskatt och är en motsvarighet till egenavifter/arbetsigvaravgifter på pensioner, pensionsförsäkrinar och passiva inkomster och inget du ska räkna med. [br][br][quote author=Görran link=topic=4603.msg22737#msg22737 date=1228392178][br][list][li]Egenavgifter - 3721,56kr (Dra av 30,71% på 12.118,40kr - procensats hittad på http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/socialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html)[/li][br][/list][br]Kvar: 8396,84kr[br][/quote][br][br]Egenavifterna är en avdrasgill kostnad i ditt företag. Du räknar ut dem genom att först göra ett schabloavdrag på 25% av din besattningsbara inkomst, dvs i ditt exepel 16.000*0,75 = 12000. Det är de 12.000 som är ditt resultat som du ska betala eenavgifter på. Dessa blir då 12000*0,3071 = 3685[br][br]Sedan ska du betala vanlig inomstskatt också. Hur stor den är beror ju på en massa andra faktorer bla vad du tjänar för övrigt uner året i firman och som anställ, vilka avdra du gör i deklarationen som privatperson (räntor mm) och vilken kommun du bor i. Men om du inte tjänar några andra pengar och ditt resultat är 12.000 varje månad under året så är skatten 2444 kronor.[br][br][br][quote author=Görran link=topic=4603.msg22737#msg22737 date=1228392178][br]Alltså, på 20.000kr sätter jag in 11603,16kr på mitt skattekonto och 8396,84kr har jag att göra vad jag vill med. Har jag tänkt rätt nu? :)[br][/quote][br][br]I dina förutsättningar finns inte med en enda krona i kostnader så du har alltså ingen moms att kvitta med så in till skatt ska:[br]4000 i moms och 6129 i skatter och avifter. [br]Av dina fakturerade 16000 får du alltså behålla 9871 kronor själv som en ögonlicksbild. Hur mycket som är ditt och hur mycet som är skatter vet du inte exakt förrän året är slut och du summerat alla dina intäkter och kostnader och även tagit hänsyn till din privatekonomi i övrit.[br][br][br]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.