Studerande företagare

2
Hej!

Det är så att jag ska börja utföra konsult uppdrag åt ett par företag.

Kan man på något sätt göra så pengarna inte räknas som privat inkomst tex
om man startat ett bolag (aktie, handels vilket?) fått pengarna insatta där och
sen sedan haft företaget att hyra en del i sin lägenhet som kontor eller nått?

vill verkligen inte göra något olagligt jag bara undrar om man kan tjäna pengar
och samtidigt ha kvar sitt csn-lån?

Tacksam för svar!
1165
16
Handlar det om pengar av den storleken att CSN slutar ge dig studielån, så lär det knappast gå att krångla till det med att företaget hyr en del av lägenheten av dig. Det är lite för mycket pengar för det.[br][br]Man får ju trots allt tjäna drygt 50.000kr/termin utan att studiemedlen rörs.[br][br]Jag tycker att det kan vara idé för dig att prata med en revisor eller liknande som kan visa lite vad det finns för möjligheter.[br][br]
2361
49
Att starta företag medan man studerar är ett alldeles utmärkt sätt att förstärka kassan samt sin situation för framtiden. En vinn-vinn situation med andra ord. Men det är en hel del pyssel i samband med detta som jag inte tror en revisor  är direkt insatt i. Jag gör helhetsanalys och tar bara uppdrag där jag ser att kunden får bra valuta för mina råd. Det finns en  hel del att tänka på innan start och någa punkter har d u varit inne på men det finns så oftantligt mycket mer.  lars_arenander@rocketmail.com är det ställe du kan nå mig privat om du önskar.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2
Verkligen tacksam för svaren! [br][br]Har läst på i ett par timmar nu och det verkar som om hur man än gör så[br]kommer de räknas som antingen inkomst av tjänst eller kapital. [br][br]Dock har jag hittat att de inte kan kontrollera inkomst från danmark, så [br]skulle det va möjligt att starta företaget i danmark och låta pengarna [br]betalas ut där och fortfarande bo i sverige?
2361
49
Det finns dubbelbeskatningsavtal med de flesta länder och jag tro knappast att Danmark är undantaget.  Det är ingen bra väg att gå som du är inne på.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
22
Att hyra sig egen lägenhet fungerar knappast. Däremot kan du ha ett aktiebolag som tjänar alla pengar. Så länge du inte plockar ut mer än CSN tillåter som lön så påverkas inte ditt bidrag/lån. (Jag har kollat detta med CSN då jag varit/är i en liknande sits, men kolla för säkerhets skull själv innan du gör något.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
17
Jag drev under min studietid ett handelsbolag och frågade CSN hur de såg på det hela. De svarade mig då att det enda som räknas som inkomst är den delen som jag tar ut från bolaget och vilket datum det avser(för att veta vilken termin det skall påverka). [br][br]Det finns en fördel med detta som ingen nämnt hittills. Oftast är det svårt att komma upp i maxbeloppet under första terminen men problematiskt med den andra terminen eftersom csn har maxbelopp per termin. Allt man jobbar under sommaren kommer på det andra halvåret eftersom lönen allt som oftast för sommarjobb betalas ut med en månads förskjutning. Har man ett företag kan man då vänta tills nästa år med att ta ut pengarna och på så sätt dra upp mot maxbeloppet under det halvåret.[br][br]Det där med lägenhet är alltid problematiskt.. Särskilt om det är din egen lägenhet. Då tror jag nog att det finns smartare alternativ som busskort, privata resor, studiedator och sånt som man kan ta på bolaget isf.
2066
22
[quote author=EkRed link=topic=4708.msg22863#msg22863 date=1228734743][br]Då tror jag nog att det finns smartare alternativ som busskort, privata resor, studiedator och sånt som man kan ta på bolaget isf.[br][/quote][br][br]Menar du att man ska ta upp privata utgifter i företagets bokföring eller hur ska det tolkas?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
17
Absolut, inte. Precis som lägenheten utlägg som disponeras/används för både studier och verksamheten. [br][br]Det gäller att hitta utlägg där man kan kombinera privata resor och affärsresor osv. Lite så som Drottning Sylvia gör 3 ggr om året när de är på statsbesök i Brasilien :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.