Rekonstruktion, vad krävs?

450
Vad krävs för att man ska få göra en företagsrekonstruktion?

Om bolaget är på obestånd när man begär företagsrekonstruktion så går den inte igenom om jag förstått rätt?

Hur stor andel av fordringsägarna måste godkänna, och är det fördelat i hur stor fordran man har på bolaget?
1165
Vid rekonstruktion utses en rekonstruktör som snabbt brukar bilda sig en uppfattning om huruvida det finns förutsättningar att det skall komma ett friskt och sunt företag ut ur detta. Vanligen så handlar det om att man bör visa hur man inom kort skall kunna visa upp en rörelsevinst.[br][br]Jag har fått brev från rekonstruktörer som varit tvungna att berätta att man ännu en vecka efter att man inlett rekonstruktionen inte har klart för sig om bolagets finansiella ställning, eftersom posten inte öppnats på två månader. Det är således ganska lätt att inleda en rekonstruktion, men bolaget som skickade nyss nämnda brev begärdes snart i konkurs, och då har konkursförvaltaren egentligen bara en räkning till att ta hand om, för rekonstruktörens arbete.[br][br]Ett offentligt ackord som erbjuds måste vara på minst 25% av fordringarna, och då räcker det om 75% av fordringsägarna representerande minst 75% av fordringarna röstar för det. Om ackordet som erbjuds är minst hälften räcker det med 60% majoritet.
450
Tack för bra svar![br][br]Vad är då skillnaden på accord och rekonstruktion?[br][br]Om företaget är på obestånd, får man då ansöka?
1165
En rekontruktion leder ofta till ett ackord, dvs att stora delar av skulderna skrivs av, men leverantörerna har en kund kvar.[br][br]Vanligen så inleder man en rekonstruktion därför att man är på obestånd, det är inget konstigt med det. Att aktiekapitalet är förbrukat brukar kunna lösas med att ägare går in och återställer det i samband med ackord.
450
Ackord är alltså när ägarna sätter in pengar?
1165
Nej, ackord är när fordringsägarna går med på att sätta ned skulderna med vanligen 50-75%. Men ett villkor för det kan vara att ägarna återställer aktiekapitalet och definitivt att de kan presentera en hållbar och trovärdig strategi för att tjäna pengar.[br][br]Fordringsägarna röstar ju om ackordet, och erbjuder man 25% så måste minst 75% av fordringsägarna godkänna det, annars faller det hela, och som regel blir det en konkurs.
26
Om en rekonstruktion inte leder till ackord, vad leder det då till?
450
[quote author=larry link=topic=4646.msg22506#msg22506 date=1227735663][br]Om en rekonstruktion inte leder till ackord, vad leder det då till?[br][/quote][br][br]KK?
450
Konkurs tråden...[br][br]Denna fråga ställde jag då jag trodde att företaget skulle försöka med rekonstruktion då skulderna är vansinnigt höga. [br][br]Nu för en stund sedan så fick alla anställda ett mail om att bolaget ska göra en rekonstruktion och att alla frågor om innestående löner ska de fd anställda kontakta en advokatbyrå om. [br]Härliga människor.... :nono[br][br]Sen har ju företaget varit på obestånd sen i mars....hur kommer detta gå? [br][br]Jag sitter fortfarande på en liten hemlis som jag avslöjar inom någon dag....
2360
37
Vid stora konkurser får man ofta ut endast ut ett par % i snitt varför andra alternativ borde vara bättre, men så är ofta inte fallet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
[quote author=larry link=topic=4646.msg22506#msg22506 date=1227735663][br]Om en rekonstruktion inte leder till ackord, vad leder det då till?[br][/quote][br][br]Vanligen leder det till en konkurs, och det är därför fordringsägrna ofta går med på ett ackord. Man får behålla en kund som kan fortsätta handla saker och göra rätt för sig och man får en del av vad de är skyldiga. Vid en konkurs får man vanligen inget alls, eller en väldigt liten del av fordran.[br][br]Samtidigt är det viktigt för fordringsägarna att noga syna det rekonstruerade företagets planer för att bli lönsamma. Annars sitter de efter något år med nya fordringar på det rekonstruerade företaget som man inte får betalt för. Det är inte roligt, det kan jag intyga.
450
I detta fall har det mesta inhandlats när företaget har varit på obestånd... Personligt ansvarig enligt mig.
1165
Om fordringsägarna ser att de kan få full betalning av en styrelse istället för ett ackord, så räkna med att de inte går med på ett ackord. Men, om styrelsen inte har några pengar, eller om man bedömer att det kan kosta alldeles för mycket att driva tvisten, så har man i alla fall inget val som fordringsägare. [br][br]Advokater kostar sällan under 2000/kr timme och det här är inget som prioriteras av domstolarna, så det kan tänkas ta 2-3 år innan man får en slutlig dom att styrelsen skall betala.  I bästa fall har man lärt sig en läxa till nästa gång ett företag kommer och vill ha krediter, men några pengar kan bli jobbigt att driva in. Staten brukar driva sina mål hela vägen, men det hjälper inga enskilda fordringsägare.
450
Jag fortsätter i konkurstråden istället då de avser samma ärende.
450
[quote author=swetrot link=topic=4646.msg22480#msg22480 date=1227703761][br]Nej, ackord är när fordringsägarna går med på att sätta ned skulderna med vanligen 50-75%. Men ett villkor för det kan vara att ägarna återställer aktiekapitalet och definitivt att de kan presentera en hållbar och trovärdig strategi för att tjäna pengar.[br][br]Fordringsägarna röstar ju om ackordet, och erbjuder man 25% så måste minst 75% av fordringsägarna godkänna det, annars faller det hela, och som regel blir det en konkurs.[br][/quote][br][br]Menar du 75% av fordringsägarna i förhållandet procent av fordringarna. Så om vi är 3 fordringsägare som har fordringar av ett värde av 26% av det totala värdet så faller hela rekonstruktionen och det blir konkurs.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.