Skattedeklarationen

41
Idag är det den 12 november. Dags att göra skattedeklarationen. För en månad sedan så  gick hela helgen åt till bokföring när denna dag närmade sig. Nu har jag fått upp farten och det tar i princip ingen tid alls (10 sekunder) eftersom jag har ett excel-makro som gör min bokföring åt mig. Men det gick idag åt 15-30 minuter att deklarera elektroniskt. Drygt. Nu vill jag att mitt excel makro ska eposta deklarationsuppgifterna till skatteverket direkt när verifiken är skapade. Är det någon som vet i vilket format filen ska vara och till vilken elektronisk adress på skatteverket som den ska skickas till? Jag skulle även vilja göra så att mitt excel makro med automatik lägger betalningsuppdraget till skatteverket så att jag slipper gå in på internetbanken för att skapa överföringen. Då kan man spara 30 minuter till. Vad tycker ni om att skattedeklarera med e-legitimation? Har ni kommit igång? funkar det bra? Är det någon som kör på det gamla hederliga sättet med papper och penna? Finns det fördelar / nackdelar med de olika metoderna?
102
Hur fixar ditt makro en inkommen faktura?[br]Hur fixar ditt makro en mobilfaktura?[br]Hur fixar ditt makro ett köp som du betalar med kort (tex du köper en resa på en välsorterad websajt för ett kundbesök och en reseförsäkring till, med andra ord 2 produkter)?[br][br]Eftersom du från excel vill exportera (E-posta) deklarationen till skatteverket förutsätter jag att makrot kan hantera alla situationer ovan.[br][br]När makrot gjort sitt misstänker jag att du använder ett bokföringsprogram som du importerar alla verifikat till.[br]Om jag fattar rätt så är det detta med körning av makro och import till bokföringsprogrammet som tar 10 sek.[br]Vilket bokföringsprogram klarar detta (använder SPCS, klarar det sig)?[br]Kanske dumma frågor, men om makrot är så bra som du beskriver är jag riktigt impad.[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
1165
Allt är säkert tidsbesparande om det tar 30 minuter att gå in på Internetbanken och ordna en överföring av lite pengar, men för oss andra som klarar av det på 1-2 minuter är det sannerligen ingen större besparing. Tvivlar dessutom på att banken tycker det är OK att jag löder om deras dosa och kopplar den till en RS232-port till datorn. Man hinner göra rätt många banköverföringar på den tid det tar att "förenkla" sakerna.[br][br]Och att det skall ta 15-30 minuter att deklarera elektroniskt är det nog inte många som lyckas med.  De flesta klarar gott och väl av av det på fem minuter, och har då dessutom hunnit med att dubbelkolla alla siffrorna. Makron i all ära, men att bara skjuta iväg en fil i blindo utan att se efter vad den innehåller är inte särskilt smart.
41
Hej Peo,[br][br](Peo) Hur fixar ditt makro en inkommen faktura?[br](Peo) Hur fixar ditt makro en mobilfaktura?[br](Monsa) Jag kör med bokslutsmetoden. Faktura bokförs i samband med att jag betalt den och transaktionen finns upp på min internetbank. Därifrån tar makrot den. Visa-kort är kopplat till min internetbank, precis som bankgirot. Makro tar det därifrån. Om det inte känner igen transaktionstext (dvs namn på websajt) så skapar jag en ny mall och sedan fungerar det bra igen. Makro skapar alla verifik på 10 sekunder. Finns det nya transaktioner som makrot inte känner igen (t ex köp på ny web sajt) av så tar det ca 1 minut att lägga till en mall i ett av excelbladen i dokumentet. Sen funkar allt perfekt igen. Import till SPCS gör INTE makrot idag.[br][br]Kör man fakturametod så måste man bokföra sådant som inte "kommit" till banken. Man låter då makro köra allt som finns på internetbank. Övriga verifik lägger man in för hand. Jag rekommenderar starkt bokslutsmetod. Allt blir så enkelt och okomplicerat.
41
"Allt är säkert tidsbesparande om det tar 30 minuter att gå in på Internetbanken och ordna en överföring av lite pengar, men för oss andra som klarar av det på 1-2 minuter"[br][br]"Och att det skall ta 15-30 minuter att deklarera elektroniskt är det nog inte många som lyckas med.  De flesta klarar gott och väl av av det på fem minuter"[br][br]Kommentar 1:[br]Man måste räkna den verkliga tidsåtgången. Vad man än gör så tar den en stund att påbörja arbetsuppgiften, en stund att avsluta, en stund att genomföra. Dessutom så blir man "pingad" på vägen. Familjen behöver hjälp. Då åker man på en "uppstart" och en "nedstängning till". Det är en bra attityd att det bara ska ta 1-2 minuter tycker jag! Kör på![br][br]Kommentar 2: [br]Det samma gäller för deklarationen. Säg att du deklarerar 12 gånger per år. Den sjunde gången så har du bytt från Windows XP till Windows 7 och ditt e-leg har slutat fungera.  2 dagar senare så är du igång igen. Säg att det tar 6h att fixa. Du landar nu på ett genomsnitt på 30 minuter minst per deklaration om man slår ut det! [br][br]
1324
2
[quote author=monsa link=topic=6102.msg29270#msg29270 date=1258129170][br]Kommentar 2: [br]Det samma gäller för deklarationen. Säg att du deklarerar 12 gånger per år. Den sjunde gången så har du bytt från Windows XP till Windows 7 och ditt e-leg har slutat fungera.  2 dagar senare så är du igång igen. Säg att det tar 6h att fixa. Du landar nu på ett genomsnitt på 30 minuter minst per deklaration om man slår ut det! [br][/quote][br][br]Då har man använt fel bolag till att hjälpa till att uppgradera sin PC. Eller så har man gjort det själv när man borde vara vid sin läst. Har man gjort en väl planerad uppgradering så har man lagt ut alla Bank-ID på ett USB minne. Om man nu inte hade det innan vilket man borde haft. [br]Tog max 10 minuter att backa upp och sedan installera (uppgraderade till Windows 7 igår)[br][br]Sedan tycker jag att det som tar tid med bokföringen är det praktiska. [br]Det finns ju inga makron som stoppar kvitton i kopiatorn för att kvittot är av termotyp och oläsbart efter 2 månader. Eller det finns inga makron som märker upp kvitto/räkningar med verifikationsnummer och stoppar in på sin plats i bokföringspärmen. [br][br]Hans
41
Man skulle kunna lägga alla kvitto i en låda. En gång per månad sätter man dem i kronologisk ordning (innan man lägger dem på låda så kan man markera datum med grön markerpenna). Det borde ta 10-15 minuter att få in dem i pärmen. Kvittohantering är nog inte den stora tidsboven. Jag skulle gissa att det är följande:[br]a/ sitta och klura hur man ska skriva ett verifik, det kan säkert ta 15 minuter per verifik, då springer tiden iväg.[br]b/ leta fel i bokföringen efter att man är klar och det skiljer sig 34,90 kr mot vad som finns på bankkontot. Det kan ta 3-4h att hitta.[br]Med makro slipper du både punkt a och b. Båda två är automatiserade och hanteras av excel på 10 sekuner.
1165
Men Monsa, det du beskriver är en verklighet jag definitivt inte känner igen mig i. Jag sköter bokföringen själv, har c:a 200 verifikat per månad, och det tar inte mer än ett par timmar i veckan totalt sett. OK, lägg till en timme en gång i månaden när jag skall räkna ut VMB-momsen och meka till periodiseringarna.[br][br]Moderna bokföringsprogram använder journaler där liknande saker bokförs i klump, och med rätt inställda bokföringsmallar så är det inte alls särskilt svårt.  Det här är en del av min dagliga verksamhet. Bokföringen är ingenting som kräver särskild förberedelsetid utan den är en del av mitt dagliga arbete. [br][br]Och precis som Hans säger så är det inte att klura ut hur verifikationerna skall konteras som tar den mesta tiden, utan det mer manuella arbetet med att skriva ut, kopiera, häfta ihop och slå hål på är det som tar den mesta tiden. [br][br]Diffar på kontot uppstår då och då, men det tar ärligt talat sällan mer än 10 minuter att hitta det om man vet vad man har gjort. Då finns det ju inte så många tänkbara felkällor. [br][br]Om det tar sex timmar att få till ett bankID så kan man ju alltid fylla i pappersblanketten och skicka in. Sex timmars arbetstid motsvarar väldigt många frimärken.[br][br]Hur lång tid tar det för dig att skriva sådana här makron? Funderat på att leja ut bokföringen på någon extern byrå. Av vad du berättar så handlar det inte om mer än 1-2 timmar i månaden som att döma av dina berättelser skulle vara en enorm befrielse för dig.
102
Mosa: "Faktura bokförs i samband med att jag betalt den och transaktionen finns upp på min internetbank."[br]-- Hur vet makrot vilken moms det är på köpet?[br]Även en känd websajt som makrot känner igen sedan tidigare kan ju ha produkter med flera momsklasser.[br]Ta din mobilfaktura: Har du köpt en resa och betalt med mobilen och sen ringt för ett belopp oxå säger vi.[br]Då har du ju olika momssatser på samma faktura (internetbanksbetalning) tex 200.- totalt, varav samtal 100.- och resor 100.-. [br][br]Ditt makro läser telia och bokför Bank 200.-, samtal? 160.- och moms 40.- blir det väl fel?[br]När du egentligen skulle bokfört Bank 200.-, resor 94,34.- och moms 5,66.-, mobil 80.- och moms 20.-[br][br]Skriv på din sida där du säljer makrot då att det bara fungerar om man använder bokslutsmetoden, jag hade blivit irriterad om jag köpt makrot för 300.- och det inte klarar min bokföring.[br]90% (har inte kollat exakt) av mina verifikationer är fakturor, antingen som jag fått eller skickat.[br]Som jag skrev innan om ditt makro (kanske det var i en annan tråd) tycker jag att det krånglar till det mer än vad det underlättar bokföringen.[br][br]I övrigt så håller jag med de andra i tråden om vad som tar tid i bokföringen, det är kopiera, skriva verifikatnummer, håla, pårma osv...[br](Men till detta har jag ett makro iofs, det heter David är 19 år och ruskigt snabb med hålslagen...!)[br][br]Lycka till med makroförsäljningen (mitt är inte till salu...).[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
1324
2
Hur fungerar det med öresavrundningen i denna macro. [br][br]Om man ex har en räkning på . [br]  418,48    samtal + abonnemang  [br]  104,62    moms[br]  [br]  523,10  totalt [br][br]Men räkningen från telebolaget är på 523:-[br][br]Om man då inte tar hänsyn till öresavrundningen blir momsen några ören fel och enligt bokföringsreglerna skall man inte avrunda moms per  verifikation utan endast på momsrapporten. [br][br]Hans
41
Hej Swetrot![br][br]Bokföring är kul. Lätt när det är del av det dagliga arbetet. Jag har bokfört manuellt tidigare, då låg jag på ca 10h bokföring per månad. Det tog ca 20h att skriva makrot (engångskostnad). Första månaden med makro så landade jag på 3h bokföring. Denna månaden tog det mig 45 minuter totalt. Om det tog mig 10h per månad och det nu tar 1 h så spar jag 9h per månad. Det kostade mig 20h att skriva makrot. Alltså pay-back tid på 2,5 månader. Jag är snor-nöjd. EN pay-back-tid på en person som köper makrot av mig är ännu kortare. Säg att han/hon sparar 9h per månad. Säg att 50% av dessa kan läggas på kundjobb för 400 kr i timmen. Alltså 400 x 9 = 3600 kr. Makro kostar 300 kr. Pay-back tiden är mindre än 1 timme. En ganska bra affär, eller hur. Säg att det tar 5-6 timmar att få igång makrot. Då är pay-back tiden fortfarande mindre än 1 månad. [br][br]Om jag hade en bokföringsfirma så hade jag direkt köpt makrot och tagit kontakt med mig så jag kan hjälpa till att komma igång. Kunderna hade blivit supernöjda. Snabb och korrekt bokföring. Man kan hantera fler kunder och expandera (med samma personal).[br][br]Jag kommer inte anlita bokförare fler gånger. 12 december kommer jag nog att klara bokföring + deklaration på under 15 minuter. Det spelar ingen roll om jag har 50 verifik eller 50 000 verifik. 15 minuter!
41
Hej Peo,[br][br]"-- Hur vet makrot vilken moms det är på köpet?"[br]"Ta din mobilfaktura: Har du köpt en resa och betalt med mobilen och sen ringt för ett belopp oxå säger vi."[br][br]Jag undviker alla köp som resulterar i att min bokföring blir mer komplicerad. Jag gör alltså aldrig sådan köp med mobilen! Alltså spar jag tid varje månad.[br][br]Vill man ändå göra sådana transaktioner så kan man justera i verifiken när de skapats. Det blir 1-2 minuter per specialare. 99% av alla verifik har en momssats. Inget stort problem alltså![br][br]"Skriv på din sida där du säljer makrot då att det bara fungerar om man använder bokslutsmetoden"[br][br]Jag skriver att det är vid bokslutsmetoden som du kan använde det till 100%. Det har stått sedan första dag. Makrot är en mall som man kan vidareutveckla. Det framgår också. Makrot går fint till fakturametod också, men inte 100%, men det kan man lätt lägga till!
41
Hej Hans,[br][br]Jag uppskattar att du utmanar mitt makro lite. Tackar![br][br]"Om man ex har en räkning på . [br]  418,48    samtal + abonnemang  [br]  104,62    moms[br]  523,10  totalt [br]Men räkningen från telebolaget är på 523:-"[br][br]Jag gör inte affärer med företag som avrundar så. Jag hade direkt kontaktat Telia och bett dem att fakturera mig 523,10 kr. "Annars byter jag operatör" hade jag sagt till dem![br][br]Worst case så får man titta igenom kvittona en gång och se så att ingen öresavrundat. Har någon gjort det så får man lägga till en rad innan man importerar verifiken i SPCS.[br][br]Jag har inga problem med detta idag.
41
Synd att säga att jag INTE kommer anlita bokförare... det är såklart ett bra alternativ i många lägen![br][br]När jag nu är enmans-aAB så tror jag inte det kommer hända igen, men...[br][br]om jag anställer en eller flera personer så hade jag nog passat på att lägga ut bokföringen på bokförare. Därefter hade jag lämnat över ansvaret att kommunicera med bokföraren till en av mina anställda. [br][br]Därefter kan jag fokusera 100% på min kärnverksamhet igen. [br][br]Som enmansföretagare där jag anlitar bokförare så måste jag ändå sköta kommunikationen med bokföraren, lämna kvitton, etc. Klarar man av att göra bokföringen på ett par timmar per månad så är det ju inte lönt att byta ut detta mot 1-3h kommunikation med bokföraren. [br][br]Som nyuppstartad använde jag bokförare. Det var ovärderligt. Jag kunde fokusera på mina kunder. Jag fick hjälp att bilda aktiebolag utan att behöva göra något själv.[br]
720
[quote author=monsa link=topic=6102.msg29299#msg29299 date=1258222428][br][br]Om jag hade en bokföringsfirma så hade jag direkt köpt makrot och tagit kontakt med mig så jag kan hjälpa till att komma igång. Kunderna hade blivit supernöjda. Snabb och korrekt bokföring. Man kan hantera fler kunder och expandera (med samma personal).[br][br][/quote][br][br]Är du allvarlig? [br][br]1 Jag tror inte att vi i kundstock skiljer oss närmvärt från en standardfirma. [br]95% av våra kunder använder fakturametoden, 90% eftersom de helt enkelt är så stora att bokslutsmedtoden inte får användas och 5% till för att vi rekomenderar den som enklare metod. Lämnar alltså max 10% av företagen makrot skulle fungera för.[br][br]2 Av de 10% kanske hälften skulle ge mig behörighet att använda deras bankkonto vilket ju är ett krav om jag ska kunna använda makrot till att dra ut transaktionerna, då är vu nere på 5%[br][br]3 Av de 5% så är jag säker på att max 2% skulle sätta krav på telia ex om att få fakturor utan avrundning. Eller kanske bättre exempel max 1% handlar aldrig i butike som avrundar sina kvitton. Kan bara se för mig hur de står på macken, på konsum eller på Kjell&co och vägrar betala förrän de får ett kvitto med ören, inte ett avrundat.[br][br]Vi är nu nere på 1kund av 100 som det fungerar på. Ska jag utvidga med hjälp av makrot så får jag alltså själv sköta 99 nya kunder medan makrot tar hand om 1, känns inte som jag klarar av det jobbet själv utan att anställa fler.[br][br]Och dessutom, om varje justering tar 1-2 minuter så hinner jag ju knappa 20 verifkat på samma tid som jag rättar ett vilket gör att jag inte ens för den enda procenten det tekniskt är möjligt att använda det ser någon tidsbesparing[br]
41
Jag förstår din poäng![br][br]Det är långt ifrån säkert att standard-bokföraren har nytta av ett sådant makro.[br][br]Fåmansaktiebolag som gör bokföringen själva, kan spara mycket tid med makrot. [br][br]De har tillgång till sina banktransaktioner. De kan ta beslutet att gå över till bokslutsmetod på egen hand. Hur mycket öresavrundning har ett sådant företag per år? Kanske 5 kr. De kan prata med sin revisor om en bra lösning. Eventuellt kan man använda en bokslutsprincip där man frånskriver sig den löpande bokföringen av öresavrundning då beloppet är så litet.[br][br]
41
Varför är mitt rykte -1? Hur mycket har man när man börjar?
1324
2
Startar på 0[br][br]hans
720
[quote author=monsa link=topic=6102.msg29328#msg29328 date=1258316388][br]Jag förstår din poäng![br][br]Det är långt ifrån säkert att standard-bokföraren har nytta av ett sådant makro.[br][br]Fåmansaktiebolag som gör bokföringen själva, kan spara mycket tid med makrot. [br][br]De har tillgång till sina banktransaktioner. De kan ta beslutet att gå över till bokslutsmetod på egen hand. Hur mycket öresavrundning har ett sådant företag per år? Kanske 5 kr. De kan prata med sin revisor om en bra lösning. Eventuellt kan man använda en bokslutsprincip där man frånskriver sig den löpande bokföringen av öresavrundning då beloppet är så litet.[br][br][br][/quote][br][br]Det finns inget bolag som på eget bevåg kan ändra redovisningsprincip, dessutom har du valt fakturametoden så är det inte en självklarhet att skatteverket beviljar dig att byta till bokslutsmetoden.[br]Ibland får man helt enkelt acceptera att det finns lagar och regler man måste följa och att man inte får lov att hitta på egna principer ("en bokslutsprincip där man frånskriver sig den löpande bokföringen av öresavrundning") bara för att det passar ens egna förenklade verklighet.
41
Jag gillar reglerna för bokföring. Jag är själv civilekonom och förstår meningen och skönheten med det hela.[br][br]Med min metod så blir min bokföring helt korrekt. Inga väsentliga fel uppstår.[br][br]Har man inte en bra bokföringsmetod så kan man missa verifik eller lägga fel belopp. [br][br]Jag skulle tro att de flestas årsbokslut har många små fel. Ofta oväsentliga. Detta är inte en verklighet som jag vill vara del av. Jag gillar inte felaktigheter om det finns en risk att de visar sig vara väsentliga.[br][br]Kalla mitt arbetssätt för en "förenklad verklighet". Kalla det vad du vill. Det går grymt snabbt och blir helt korrekt. Oavsett hur jag hanterar momsavrundningar så är det ingen som kommer i närhet av effektiviteten i min löpande bokföring. Momsavrundningsfel kan omöjligt resultera i ett väsentligt fel i årsbokslutet eftersom det handlar om max 10 kr per år. Lagen säger att inga väsetliga fel ska finnas i årsbokslutet.[br][br]November hade 30 verifik. De bokfördes på 5 sekunder. Fick justera makrot för 2 nya inköpsställe. Det tog ett par minuter. Sedan var saken biff!
41
Kan man få -2 i omdöme? Hur långt ner kommer man?
720
[quote author=monsa link=topic=6102.msg29429#msg29429 date=1258674504][br]Jag gillar reglerna för bokföring. Jag är själv civilekonom och förstår meningen och skönheten med det hela.[br][br]Med min metod så blir min bokföring helt korrekt. Inga väsentliga fel uppstår.[br][br]Har man inte en bra bokföringsmetod så kan man missa verifik eller lägga fel belopp. [br][br]Jag skulle tro att de flestas årsbokslut har många små fel. Ofta oväsentliga. Detta är inte en verklighet som jag vill vara del av. Jag gillar inte felaktigheter om det finns en risk att de visar sig vara väsentliga.[br][br]Kalla mitt arbetssätt för en "förenklad verklighet". Kalla det vad du vill. Det går grymt snabbt och blir helt korrekt. Oavsett hur jag hanterar momsavrundningar så är det ingen som kommer i närhet av effektiviteten i min löpande bokföring. Momsavrundningsfel kan omöjligt resultera i ett väsentligt fel i årsbokslutet eftersom det handlar om max 10 kr per år. Lagen säger att inga väsetliga fel ska finnas i årsbokslutet.[br][br]November hade 30 verifik. De bokfördes på 5 sekunder. Fick justera makrot för 2 nya inköpsställe. Det tog ett par minuter. Sedan var saken biff![br][/quote][br][br]Men som civilekonom så har du väl läst både lite FEK och juridik så du ser vilken tankevurpa du gör. Du kan inte tala om väsentliga/oväsentliga fel i årsredovisningen kontra fel i bokföringen. Hur du ska bokföra styrs av bokföringslagen, hur årsredovisningen ska upprättas styrs av årsredovisningslagen. Felen i årsredovisningen handlar om värderingar bla, inte hur du bokför i din löpande bokföring. Den löpande bokföringen är du skyldig att stämma av varje månad med en månads förskjutning så när du kommer fram till bokslutet så stämmer alla konton.[br][br][br]Visst kommer folk upp din effektivitet i din löpande bokföring, det är inget större problem så som du beskriver det. Du hade 30 verifikat för november (du menar väl oktober, november är ju inte slut ännu) som tog 5 sek att bokföra + några minuter att justera + säker någon minut för att logga in på banken, men säg totalt 5 minuter. 30 verifikat av så enkel natur som dina (kan ju aldrig vara mer än 3 transaktionsrader per verifikat) knappar jag in på 2-3 minuter. [br][br]Som så många sagt tidigare, du fokuserar på fel saker. Det är inte inmatningen i bokföringsprogramet som tar tid, det är allt annat runt omkring med sortering, numrering, kopiering osv som är tidsboven.[br]
102
Momsa:[br]Om jag fattat det rätt kan man nog få hur mycket minus som helst.[br]Om en forumdeltagare klickar på [Fy skäms] under ditt namn till vänster i inlägget tycker man inte att ditt inlägg blir bra och då blir det minus.[br]Och då bör det väl vara plus om någon klickar på [applåd] misstänker jag.[br]Hur stjärnorna fungerar vet jag inte riktigt, men gissar att det beror på antal inlägg eftersom du har 2 st.[br][br]Har sökt info om hur detta funkar men inte hittat än.[br](I många forum brukar det finnas en tavla som handlar om forumet i sig (drift, funktioner, annonsering i forumet mm), kanske kunde vara på att skapa av en admin.)[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
41
Hej,[br][br]Folk tänker väl lite olika. Det viktiga är ju att det blir rätt. Bokföring är viktigt. Som egenföretagare så bör man känna sig trygg med sin förmåga att bokföra (eller på att någon man anlitar/anställer kan sin uppgift). Jag vill tipsa andra egenföretagare:[br][br]Tips 1: Se alltid till att kassan (t ex 1930) stämmer mot saldot på företagsbankkontot hos banken. Helst i varje transaktion, dvs i varje tidsögonblick. Ställ upp det i excel (eller i bokf.program). Stämmer de två beloppen så är man i princip hemma. Då är risken extremt mycket mindre att man missar en faktura eller ett kvitto. Missar man en sådan så bryter mot både bokföringslag och årsredovisningslag. Utveckla er bokföringsmetod som förhindrar möjligheten att problemet uppstår. Själv använder jag ett excelmakro som gör om banktransaktionerna till verifik. Risken minskar av två anledningar. Datorn gör det mesta av jobbet. När man sedan hanterar sina kvitto så får man en dubbelkoll på att allt är OK! [br][br]Tips 2: Skaffa ett bankkonto till företagsverksamheten direkt! Även om ni har en enskild firma och lite omsättning första året. Alltid blir mycket enklare. Man har dessutom ingen nytta av tips 1 om man inte har gett företaget ett eget konto.[br][br][br]
41
Tips 3:[br]Uppnår man en viss kunskap inom bokföring så är problemet liksom ur världen. Men att nå dit tar lång tid, både kalendertid och effektiv tid. Många utmaningar måste övervinnas. Vill man snabba på processen så kan man t ex sjösätta flera parallella ansträngningar. [br][br]a/ Man tar hjälp av en som redan kan. Men han/hon kanske bara har en halvbra bokföringsmetod så det är lika bra att satsa på ett par grejor till, därav b/...[br]b/ Sätt upp ett eget konto till företaget (se Tips 2). Annars får ni aldrig koll på bokföringen.[br]c/ Se till att ha transaktionshistoriken från banken snyggt och fint listad i excel. Gå in på internetbanken. Gör copy och paste och snygga till. Denna behövs! Anlitar ni en bokförare så ge dem bankhistoriken (excel) minst 2-3 gånger per månad och ge dem order att se till så att kassa stämmer mot bank (Tips 1).[br]d/ Gör skattedeklaration på internet med E-leg. Även om det inte är ni som räknar fram beloppen i början. Det blir bara klydd om någon annan ska göra detta. [br]e/ Dokumentar i ett excelblad de olika verifiktyperna som ni lär er. Dessa kommer användas om-och-om-igen.  [br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.