Kostnader utan kvitto i AB

2
Jag hjälper en vän med bokföringen i ett AB. Hon har en del kostnader som betalats med företagskortet där det saknas kvitton. Kan de läggas på ej avdragsgilla kostnader (6992)? Hon har också några uttag från kontot, som hon säger gått till att betala kontanta kostnader och milersättning, men så länge jag inte får in kvitton och körjournal så antar jag att de ska bokföras som lön eller kan jag sätta det också som ej avdragsgilla kostnader?
Jag har tidigare jobbat med enskilda firmor och där är det ju enkelt, allt som saknar underlag är egna uttag, men känns inte som att det finns en lika enkel lösning i AB eller?
1485
251
Om skatteverket vill kolla så är det lika enkelt, ja. Allt som saknar kvitto blir lön. Jag har sett revisioner där dom gått igenom flera års kontoutdrag ( ej bokfört av mig, som tur var), och varenda post som saknade underlag blev lön. Även såna här uppenbara saker som t.ex dragningar från Google för annonser. Ibland kan det ju finnas en skuld till ägaren, och då börjar man ju med att dra det mot den.
2
Tack för svaret! Kan jag då göra en justering vid slutet av året och redovisa in lönen och betala skatt och arbetsgivaravgifter eller måste jag riva upp deklarationen för den månad som utbetalningen gjorts?
1485
251
Du kan lägga på det på nästa månad. Det går ju med lite god vilja att betrakta det som förskott, och förskott ska alltid redovisas månaden därpå. Man ska inte vänta för länge med såna här rättningar, för principen som gäller mot skatteverket är alltid att du får rätta hur mycket du vill, men du måste göra det innan skatteverket frågat nåt. Skickar dom ut en fråga, och vill kontrollera nåt, så är det försent att kasta sig över och rätta en deklaration :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.