Anställa eller fakturera?

6
Hej!

Jag räknar och räknar men blir inte klokare på detta... >🙁

Vad är billigare skattemässigt: anställa mig själv i mitt AB eller fakturera mina jänster till mitt AB genom min enskild firma? Båda upp till skiktgränsen för statligt skatt.

Stort tack för era kommentarer
2360
37
För mig verkar det inte svårt. Fakturera från din firma så kan du använda pengarna själv under hela året utan att betala skatt och sociala avgifter om du har möjlighet till det. Det beror på ekonomistyrning.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
Tack för dina synpukter Lars, men.......jag betalar preliminärskatt (skatt + sociala avgifter) även i min firma. Vad menar du med "om du har möjlighet till det. Det beror på ekonomistyrning." Kan du förklara det lite mer? Stort tack just inför helgen
2360
37
Vi får inte göra reklam för oss själva här så jag kan inte hjälpa dig mer än jag gjort rent allmänt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
Så Lars, du kan inte hjälpa medlemmar utan att lyfta fram dina egna tjänster du vill sälja?
822
48
Som svar på din fråga tror jag inte det spelar någon större roll vad gäller skatten. Det skiljer som jag förstått det någon procent, men du behöver ju ändå ta ut pengar så kanske enklare att bara köra ditt AB och ta ut lön istället för att ha två företag igång?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.