Flera nya TV-spel med DEI (Diversity, equity, and inclusion, på svenska mångfald, jämlikhet och inkludering) som utgångspunkt, har visat sig floppa totalt, samtidigt som icke woke-spel går bra.

TV-spelet Concord – utvecklat av Firewalk Studios i samarbete med Sony – släpptes den 23 augusti men ska efter bara två veckor plockas bort. Sony meddelade att spelet skulle stängas ner idag den 6 september och de som betalat får sina pengar tillbaka. Det rapporterar tidningen Daily wire.


Få verkade vilja spela ett spel med underligt utformade DEI-karaktärer med sina pronomen tydligt framhävda.

Vid lansering hade Concord totalt 697 spelare världen över vilket kan jämföras med det hårt kritiserade spelet Suicide Squad: Kill the Justice League, som även det ansågs vara en DEI-flopp. Det hade 13 000 samtidiga spelare vid spelsläpp. Suicide Squad ifrågsattes för sina inslag av woke med bland annat en lesbisk rasifierad omgjord version av Batmans ärkefiende Mr Freeze.

Några dagar tidigare hade äventyrsspelet Dustborn släppts som även det floppade totalt då ingen visat intresse för spelets vänsterorienterade teman och karaktärer.

Samtidigt exploderar det kinesiska spelet Black Myth: Wukong, som släpptes den 19 augusti och sålde 10 miljoner exemplar på bara tre dagar. Black Myth är ett spel baserat på kinesisk mytologi, helt utan politik och mångfaldspropaganda.

Disney gör bort sig igen


The Acolyte-regissören Leslye Headland tillsammans med skådespelarna Rebecca Henderson, Jodie Turner-Smith, Amandla Stenberg och Margarita Levieva under  premiärvisningen i New York.

Disney med en rad floppar i bagaget såsom en nyinspelning av Lilla sjöjungfrun där karaktären har mörk hudfärg, fortsätter sin kostsamma agenda. Senast i raden av floppar blev Star Wars-serien The Acolyte (budget nära två miljarder kronor) som läggs ner efter en säsong. Första avsnittet, som visades på Disney, hade många tittare men det dalade snabbt. Tittarna verkade mindre intresserade av LGBTQ+-karaktärer, men regissören Leslye Headland menade istället att filmserien blivit utsatt för en hatkampanj som gjorde att tittarna lämnade.

Många väntar med spänning om nyinspelningen av Snövit kommer att gå samma väg.

Warner spenderade en miljard på inspelningen av Batgirl som var planerad att visas på HBO under 2022. Beslut togs dock innan lansering att ingen skulle få se filmen, så dålig var den. Även den skulle vara genomsyrad av politiska budskap.

Signalerna är tydliga: kunderna ute på marknaden är inte intresserad av läxas upp med budskap om mångfald, jämlikhet och inkludering. De vill bara underhållas, få service och köpa produkter och tjänster som underlättar deras vardag, inget annat.

Det är en läxa att lära även för svenska företag.

Missa inte: Ramaswamy: “Gemini-katastrofen en väckarklocka för woke-tech?”

Se även: Elon Musk: "ESG är Djävulen Inkarnerad"


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.