Inom e-handeln fortsätter artificiell intelligens (AI) att revolutionera hur företag och konsumenter interagerar. Med framsteg som AI-driven prissättning, personliga shoppingupplevelser och prediktiv lagerhantering öppnas nya möjligheter att optimera varje steg i försäljningsprocessen.

För återförsäljare innebär detta att de kan justera priser i realtid, förutse efterfrågan och förbättra kundupplevelsen genom personliga rekommendationer. Samtidigt får konsumenter tillgång till mer personliga tjänster vilket gör shopping enklare och mer tillgängligt än någonsin. 

Att användandet av ny AI-teknik har slagit igenom snabbt och anammats av e-handlare internationellt kan förklaras med att de mest populära e-handelsplattformarna i världen idag erbjuder sina användare tillgång till appmarknader.

Dessa appmarknader används av både små och stora e-handelsföretag för att enkelt och kostnadseffektivt installera och använda modern mjukvara (appar). Shopify, WooCommerce, WIX och flera andra världsledande e-handelssystem gör det alltså möjligt även för små företag att applicera effektiv AI-funktionalitet i sina webbutiker.

Här går vi igenom fem AI-trender som formar framtidens e-handel!

1. Jämförelse av priser 

Att kunna jämföra priser är användbart både för återförsäljare och konsumenter. För återförsäljare inom e-handeln så öppnar en AI-driven prissättning upp möjligheten att justera priser i realtid. AI-verktygen kan analysera konkurrenternas prissättning och på så sätt anpassa den egna prissättningen. Detta är applicerbart både för stora och små företag och vi ser redan nu hur exempelvis Walmart använder sin egen AI för att förbättra produktflödet och sätta smartare priser.

AI-verktyg kan också hjälpa kunder att jämföra priser på produkter som säljs på olika plattformar eller av olika återförsäljare. Man behöver inte längre besöka många webbplatser för att hitta ett bra erbjudande. Istället kan man numera med AI hitta flera alternativ på en och samma plats. Då kan man snabbt samla information om fraktkostnader och returpolicyer hos olika återförsäljare. Detta leder till att konsumenten i sin tur kan fatta mer informerade beslut och också få mer värde för sina pengar. 

2. Appar och mjukvara för chatbots

AI-drivna chatbots används idag främst inom e-handeln för kundservice och som personliga shoppingassistenter. Istället för att ha en bemannad kundtjänst kan konsumenter ställa frågor till en AI som svarar på alla frågor i realtid. Som personlig shoppingassistent kan den också ställa frågor om preferenser och rekommendera produkter därefter.


Med dessa AI-drivna chatbots kan e-handlare också samla data samt automatisera utskick av påminnelser vid exempelvis övergivna varukorgar. Den stora fördelen med AI och chatbots är att dessa kan vara tillgängliga dygnet runt, vilket ökar både effektivitet och minskar kostnaderna.

Användandet av chatbots har enligt Shopyboost gått upp med 92% under de senaste åren. Det finns inte heller något som pekar på att utvecklingen skulle vända inom närtid, utan snarare tvärtom. Ju längre utvecklingen kommer desto mer personliga tips och skräddarsydda förslag kommer de att kunna erbjuda. Undersökningar visar att 38% av tillfrågade tror att AI kommer att minska jobbmöjligheterna inom kundservice då AI successivt förbättras och ersätter mänsklig kundsupport.

3. Personanpassning 

Många företag inom e-handeln använder idag AI för att personanpassa kundupplevelsen. Genom att analysera data med tidigare beteenden och demografiska uppgifter kan man skapa en lista med produkter som är rekommenderade för köparen, även om det är första gången den besöker den specifika e-handeln.

Fraser som "Du kanske också gillar" och "Inspirerat av dina tidigare köp" används idag flitigt för att skapa värde både för konsument och försäljare. Detta bevisas inte minst av den statistik som Mailmodo presenterar där 45% av alla konsumenter hävdar att de är mer troliga att handla av en e-handlare som erbjuder någon form av personanpassning.

Likt hur det används som chatbots så används också AI för att rekommendera produkter genom pushnotiser, e-postmarknadsföring, riktade annonskampanjer och påminnelsemejl vid övergivna varukorgar.

4. Visuella och röstbaserade sökmotorer

Ett ännu lite mindre utbrett användningsområde är visuella och röstbaserade sökmotorer som med hjälp av AI underlättar för alla de människor som har svårt att uttrycka sig i skrift. Med visuella sökmotorer används bildigenkänning och komplexa algoritmer för att låta användare söka efter produkter med hjälp av bilder.

Röstbaserad sökning, som också möjliggörs via AI, gör att människor också kan söka och handla genom att använda sin röst. På så sätt kan de som inte är läs- och skrivkunniga också shoppa precis som alla andra.


För att dessa sökmotorer ska fungera så effektivt så jobbar e-handlare mycket med att förbättra sina bilder. Genom att visa upp produkten från fler vinklar och på ett tydligare sätt blir det lättare för sökmotorerna att känna igen produkten. Då blir det också lättare för produkten att dyka upp när någon söker efter liknande artiklar. E-handlare jobbar också mycket med att optimera sina produktbeskrivningar med relevanta sökord för att det enklare ska dyka upp även när man söker via röst.

Vissa e-handlare tar det också ytterligare ett steg och erbjuder visuella och röstbaserade sökalternativ direkt i sin butik. Då får man alla dessa fördelar även direkt i sin butik och behöver inte förlita sig helt på externa sökmotorer. 

5. Prediktiv analys för lagerhantering

Effektiv lagerhantering är viktigt inom e-handel, både för stora och små företag. Under 2024 spelar AI redan en viktig roll i att göra denna process både mer effektiv och exakt. Med AI kan man förutsäga efterfrågan och på så sätt minska både överskott och effektivisera hela leveranskedjan.

Genom att vara tidiga med att investera i AI och använda de senaste modellerna för att analysera data så sparar man in på onödiga kostnader och förbättrar kundupplevelsen på samma gång. Så länge företaget har en tydlig strategi för sin lagerhantering så kan de ha god nytta av AI. När man har data på alla faktorer som påverkar utbud och efterfrågan blir det lättare att hantera lagret på ett effektivt sätt. 

Sammanfattning


Sammanfattningsvis spelar AI en avgörande roll inom e-handeln 2024 genom allt från prissättning och kundservice till personanpassning och lagerhantering.

Genom att integrera AI på sin webbplats, kan både nystartade webbutiker såväl som etablerade e-handlare förbättra och effektivisera sina interna processer och dessutom skapa en mer personlig upplevelse för sina kunder.

De företag som lyckas anpassa sig till dessa AI-trender kommer att ha en tydlig konkurrensfördel genom att kunna erbjuda snabbare, mer relevanta och kostnadseffektiva tjänster. I takt med att tekniken utvecklas ytterligare så kommer AI att fortsätta vara en central kraft i att driva innovation och tillväxt inom e-handeln under många år framöver.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.