Momsbeskattning vid EU införsel/inköp

10
Hej på er

Brinner i huvet :crazy: efter att försökt reda ut detta...därför vänder jag mig till er experter i forumet..

moms inom EU, vad betalar jag som företag till skattmasen i form av moms.

tex.

Vi köper in från Frankrike en vara för 800 kr (momsfritt)
Vi säljer den varan till en kund för 1 250 kr ink moms.

uträkning enligt nedan (bortser från kontoplan då vi använder SPCS Eget AB)?

Inköp inom EU: 800 kr

fsg ex moms: 1000 kr
fsg inkmoms: 1250 kr

utgående moms: 250 kr
uträknad ingående moms: 200 kr

Frågan: Är det 50 kr som ska till skattmasen eller 250, eller 450?

kanske dum fråga, men hellre en dum fråga och bli klokare, än att förbli evigt puckad :cheer:
1073
139
Ifall du är momsregistrerad betalar du ingen moms vid inköp inom EU. När du säljer varan till kund i Sverige lägger du på moms som vanligt, så i det här fallet är du skyldig svenska skatteverket 250 kr.
10
[quote="stifor" post=42380]Ifall du är momsregistrerad betalar du ingen moms vid inköp inom EU. När du säljer varan till kund i Sverige lägger du på moms som vanligt, så i det här fallet är du skyldig svenska skatteverket 250 kr.[/quote] ok..so far greppar jag det :cheer: ,innebär detta då att om jag samtidigt köper in något till bolaget för användning i firman från samma ställe. till ett pris av 1000 kr (momsfritt), så tar dessa 2 summor (momsen) ut varann och jag ska inte betala någon moms till skatteverket, lr hur?
1073
139
Nej, så är det inte. Det du köper från EU betalar du ingen moms på (du ska visserligen deklarera momsen men den är = 0). Ifall du säljer varan vidare ska du lägga på moms precis som att du köpt varan inom landet och du är då skyldig skatteverket det momsbeloppet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.