Bokföringsmässig skillnad från AB till EF?

7
Har bokfört i mitt AB under många år, via Visma SPCS,, sitter och lusläser lite skillnader bokföringsmässigt,, verkar med vanan i hand *skratt* vara lätt med ett AB jämfört en enskild firma, eftersom allt går ihop i en stor gegga mojja..😛
Eget uttag är således lön?, och ska i förväg uppskattas för beskattning via F-skatt? har jag rätt?
Vid för lite/för mycket eget uttag, kan man justera F-skatten vid nästa månad?, sociala avgifter beräknas som vid ett AB? varje månad på skatte deklarationen?.....så för att undvika eventuella "periodeseringsfonder" om man nu inte vill avsätta vinst, går det att bestämma sitt egna uttag per den siste december??
Vilket bokföringsprogram är lättast/bäst vid EF
Kramen:cheer:
1324
4
Nja. Jag skulle nog vilja beskriva det på ett annat sätt. I ett AB så är både ägaren, ägarens mage/maka och dom andra anställda helt enkelt anställda och betalar skatt varje månad via skattedeklarationen. Vad gäller en enskild firma så är det bara dom anställda (inte ägaren med ev make/maka) som betalar skatt via skattedeklarationen. Sedan i den enskilda firman betalar man inte skatt på lönen för ägaren och dennes make/maka utan man betalar skatt på företagets vinst. Och det är denna skatt på vinsten som heter f-skatt och då inkl både a-skatten och egenavgifterna (sociala avgifter) och som styrs av den preliminära anmälan man gjort vid årets början (och som kan ändras när man vill). Och det är vinsten som man kan manipulera med periodiseringsfonder om man vet vad man gör. Periodiseringsfonder är ju ett sätt att skjuta upp skatt men då det finns regler hur man måste föra tillbaks dom kan det bli surt efteråt då man tvingas ta tillbaks fonderna ett år när det är mindre fördelaktigt så kan man ibland förlora skatt. Dessutom är det ju så att man bör ha sparat sin uppskjutna skatt så pengarna finns när dom väl skall betalas. Hans
1073
139
Ifall stor del av resultatet ligger kvar i firman (inte betalats u genom eget uttag), så är expansionsfonder ett effektivt sätt att skjuta fram skatt till kommande år.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.