Kontoutdrag i bokföringen?

5
Vad gäller för bokföring av enskild firma, kanske inte är någon skillnad men det är enskild firma jag har i varje fall.  ;)

Nu när jag har bokfört (Visma Enskild firma) så sätter jag allt på Kassa. Det är inga stora belopp som rör sig i firman (passiv) så jag känner att jag har koll. Men frågan är om jag måste ha ett kontoutdrag också till min bokföring, eller räcker det att säga att jag har "betalat från kassan"? Lite luddigt förklarat, jag vet...  :-\

Eller är det så att jag måste ha ett kontoutdrag från ett konto där det är betalat ifrån som är i "sync" med kassabokslistan. Ska jag ha så, så måste jag ha ett separat bankkonto för firman för det rör sig ju andra pengar också som inte har med firman att göra...

1073
139
Något kontoutdrag för händelsen att pengar tas från en kassa har man ju inte, underlaget för verifikationen är ju normalt ett kvitto.[br][br]Det normala i en passiv enskild firma är att man bokför inköp och intäkter mot eget uttag resp egen insättning, då behöver man inte blanda in något konto eller kassa.[br][br]Sen är väl Visam enskild firma inget normalt bokföringsprogram, så det kanske är därför du blandar in kassan.
5
Tack för svar![br][br]Nä om man tar pengar från en kassa så finns ju ingen verifikation det är jag med på, men frågan är om man kan göra så att man sätter alla inkomster utgifter på kassan (konto 1910 enligt normal bokföring)?[br][br]Jag vet att Visma Enskild Firma inte är ett bokföringsprogram i den bemärkelsen, den saknar ju tillgångskonton, här väljer man på giro/konto/kassa när man skriver in en verifikation.[br][br]Det är har som jag väljer kassa rakt av just för att jag inte har något specifikt konto enbart för min enskilda firma. Då har jag en fiktiv kassa som jag jobbar med kan man säga.[br][br]Min fundering är om det är rätt, lite fel, eller mycket fel?  ;)[br][br][br][br]
1073
139
Jag har för mig att jag läste tidigare att man i Visma EF är tvungen att gå via kassan när man egentligen vill bokföra egna uttag och insättningar. Är det kanske det du vill göra?[br][br]Om du bokför att du har ett saldo i en kassa så måste den existera, får alltså inte vara fiktiv. Sen är det iofs ingen som dyker upp oanmäld för att kolla din kassa...[br]
21
Det känns väldigt fel att inte bokföra den riktiga innebörden av en affärshändelse.
Per Anders Nordin Mitt hobbyprojekt är Bokforingshjalp.org Till vardags arbetar jag på redovisningsbyrån Ekonomipartner Umeå AB
5
[quote author=stifor link=topic=8880.msg39320#msg39320 date=1302172681][br]Jag har för mig att jag läste tidigare att man i Visma EF är tvungen att gå via kassan när man egentligen vill bokföra egna uttag och insättningar. Är det kanske det du vill göra?[br][br]Om du bokför att du har ett saldo i en kassa så måste den existera, får alltså inte vara fiktiv. Sen är det iofs ingen som dyker upp oanmäld för att kolla din kassa...[br][br][/quote][br]Ja det måste nog vara det jag är ute efter, jag har ju inget konto som har "firma pengar". Så om jag skall göra det rätt så skall jag alltid hålla kassan på noll hella tiden genom att göra egna insättningar/uttag parallellt med utgifter/inkomster till firman? har jag förstått det rätt då?[br][br][br][quote author=epeoni link=topic=8880.msg39396#msg39396 date=1302455641][br]Det känns väldigt fel att inte bokföra den riktiga innebörden av en affärshändelse.[br][/quote][br][br]Jo visserligen...men vad är rätt väg att gå då om jag nu inte har något dedikerat konto för firman?  :-\

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.