Välja standardvaluta?

1
Hej
Jag har en mikroliten enskildfirma och säljer över webben via paypal i mestadel EUR och AUD. Jag har hittils bokförit allt med valutakuresen på transaktionsdagen. Men det är väldigt krångligt att hållareda på hur mycket valutförluster jag har när jag plockar pengar ifrån paypalkontot. Jag läste någonstans att man kan använda sig av en standardvalut för att dels slippa kolla upp kursen varje dag och lättare hålla reda på valutadifferansen.

Men hur väljer man standardkurs? Får man välja vilken man vill eller riksbankens genomsnitt för en viss period eller hur gör man?
394
1
Du måste tyvärr räkna om fakturabeloppet och eventuell moms på bokföringsdagen och då använda genomsnittskursen för momsperioden.[br][br][i]Omräkningskurser för företag som har sin redovisning i euro[br][br]Mervärdesskatt och reklamskatt[/i][br][br][i]Enligt SFS 2000:46 "Lag om omräkningsförfarande vid beskattning för företag som har sin redovisning i euro, m.m." gäller följande. Enligt 15 § ska företag, som har sin redovisning i euro vid redovisningen av uppgifter om mervärdesskatt enligt skattebetalningslagen (1997:483), omräkna uppgifterna till svenska kronor. Enligt 16 § gäller detsamma vid redovisning av uppgifter om reklamskatt enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam.[br][br]För momsredovisning gäller att uppgifterna i skattedeklarationen ska räknas om från euro till svenska kronor enligt genomsnittskursen för den aktuella redovisningsperioden.[br][br]Samma modell gäller vid redovisning av reklamskatt.[/i][br][br][i]För respektive redovisningsperiod ska följande av Europeiska centralbanken fastställda genomsnittskurs användas.[br]Redovisningsperioder 2011 Genomsnittskurs [br]Januari 1 euro = 8,9117 kr [br]    [br]Redovisningsperioder 2010 Genomsnittskurs [br]December 1 euro = 9,0632 kr [br]November 1 euro = 9,3166 kr [br]Oktober 1 euro = 9,2794 kr [br]September 1 euro = 9,2241 kr [br]Augusti 1 euro = 9,4216 kr [br]Juli         1 euro = 9,4954 kr [br]Juni         1 euro = 9,5728 kr [br]Maj         1 euro = 9,6708 kr [br]April         1 euro = 9,6617 kr [br]Mars         1 euro = 9,7277 kr [br]Februari 1 euro = 9,9505 kr [br]Januari 1 euro = 10,1942 kr[/i]
Ulf Bjarme
720
3
[quote author=Ulf Erik link=topic=8608.msg38524#msg38524 date=1298219264][br]Du måste tyvärr räkna om fakturabeloppet och eventuell moms på bokföringsdagen och då använda genomsnittskursen för momsperioden.[br][br][i]Omräkningskurser för företag som har sin redovisning i euro[br][br][/quote][br][br]Nu var det ju inte det som frågan gällde. Det är ju liksom skillnad på ett företag som har sin redovisning i Euro och ett företag som får betalt i euro.[br][br]Som svar på frågan gäller att du ska välja en standardkurs som ligger så nära verkligheten som möjligt. Titta på euron som bortsett från en period när den rakade i höjden brukar pendla mellan 8.80 upp till 9.70 kanske. Jag hade lagt 9 kronor som en standardkurs där idag, alltså lite över dagskursen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.