Bokföra köp av programkod

4
Hej,

Nybörjare här och behöver lite tips. Låt säga att jag har ett AB med 50 tkr i aktiekapital. Nu vill jag köpa äganderätten till programkod (ett bibliotek med programmeringskod som hela verksamheten kommer att bygga på) för hela summan (50 000).

Denna kod bör då bli apportegendom. Stämmer det?

Hur skulle detta bokföras?

Den enda transaktionen som finns just nu är:
1940 Bank Debet 50 000
2081 Aktiekapital Kredit -50 000
Vilket betyder att jag satt in 50 tkr i aktiekapital på företagets bankkonto.
2066
22
Apportegendom är egendom du som privatperson använder istället för pengar för att starta bolaget. I det här fallet är det en inventarie/tillgång i företaget.[br][br]Borde se ut typ såhär:[br]1940/K Bankkonto[br]1040/D Licenser
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Ok, det låter mer korrekt. Tack!
32
En del saker du inte skall glömma att tänka på ![br][br]Reflekterade lite över din fråga.[br]Det är inte så att du kan bedömma vädet av "källkoden"[br][br]Helst skall du ha:[br][br]1. Oberodende värdering[br]2. Fullständigt ägande på källkoden[br](detta är inte så lätt att hävda som många tror)[br][br]Även om du inte vill ha en revisor, kan det vara fördel att betala för en timmes konsultation i just dessa frågor.[br][br]Just källkoder e t c är bökigt. Det gäller tex avskrivningar e  t c. Avtal kring koden e t  c.[br]Allt går o man kan göra som man vill, dock skall allt vara rätt när skatteverket en gång kommer o granskar.[br][br]/S[br][br][br][size=7pt][Mod] Felaktig länk borttagen.[/size][br][br]
Hoppas att jag kunnat hjälpa till ------------------------------------------- LR Design l Läsglasögon
2066
22
> Simon[br][br]Vad menar du med fullständigt ägande? Varför skulle inte en licens att använda/sälja etc ha ett tillräckligt värde att ta upp det som tillgång?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
32
>Jonathan[br][br]Kan vara ett felaktigt nyckelord "Fullständigt ägande"[br]Dock har jag själv råkat ut för att vi inte haft fullständiga rättigheter (=rättigheter till källkoden, vilket är mycket ovanligt att man får o få vet att de skall begära det = priset blir mycket högre)[br][br]Det som hände, var att jag vid bokslutet inte hade avtal på att jag hade "fullständiga rättigheter" till källkoden, vilket gjorde att det blev en [b]kostnad[/b] på 150´ det året, vilket nästan stjälpte hela företaget.[br][br]Hade jag däremot haft fullständiga rättigheter hade det blivit (vilket vi senare fixat) en "tillgång" lika maskin eller liknande = avskriving 5 år.[br][br]Att ha "fullständiga rättigheter" är jag lite fel person att beskriva då jag inte är jurist. I vårt fall innebar det att vi får sälja[br]eller dela ut koden bäst vi vill. De enda som har samma/delar av koden är det webföretag som utvecklat Verktyget[br][br]Detta då de skall kunna fortsätta sin existens.[br][br]Inte säker på att jag förklara så bra, men ett försök i alla fall.[br][br]/S[br][br][size=7pt][Mod] Länkar borttagna[/size][br][br]
Hoppas att jag kunnat hjälpa till ------------------------------------------- LR Design l Läsglasögon
2066
22
Ok. Förstår vad du menar.[br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.