Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Generellt gäller att det du har med på fakturan krediterar du på 3xxx-konton och debeterar på kunfordringskonto på fakturadatumet. När du får betalt krediterar du kundfordring och debeterar bankkonto.
Kostnader bokför du i en verifikation för sig:
Tågresan med kvittodatum som verifikationsdatum där du krediterar 58xx. Bilersättning krediterar du också 58xx-konto och där gäller 18,50 per mil.
Om jag förstår dig rätt är du ute efter hur du ska bokföra intäkter i det här inlägget?
Alltså intäkt i form av gage och intäkt i form av reseersättning.
Detta ska alltid krediteras ett 3xxx-konto. Om du inte själv behöver ha koll hur mycket du debiterat för resa så finns ingen anledning att separera dem. Det kan läggas på ex 3010 båda två.
Kostnaden du har för resa bokförs såsom stifor skriver.
Intäkten reseersättning och kostnaden reseersättning har inget med varandra att göra.
Kostnader bokför du i en verifikation för sig:
Tågresan med kvittodatum som verifikationsdatum där du krediterar 58xx. Bilersättning krediterar du också 58xx-konto och där gäller 18,50 per mil.
[/quote]
Oops, gick lite snabbt där.
Resekostnaderna debeterar du på 58xx-konton, inte krediterar.
Jag betalade för partners tågresa, men vill också räkna bilresan som en kostnad. Oberoende av konto, får jag göra detta överhuvudtaget?
Om partners närvaro bedöms gagna din versamhet så är ju kostnaden för dennes tågresa och även bilresan för upphämtningen helt OK att ta upp.
Hur mycket räknar man pr. mil?
Det blir samma effekt som att det var skattefritt när du betalade a-skatt.
Tyvärr har jag ju skickat med tågbiljetter till kunderna, gammal vana från när jag hade a-skatt antar jag
[/quote]
Det är ju inte bra (ifall du själv har betalat tågbiljetten), då har du ju inget underlag för resekostnadsverifikationen.