Bil och tågersättningar

70
Hur bokför jag bilersättningar och tågersättningar? Jag är musiker och tar en spelning där jag får dels gage, dels tåg-eller bilreseersättning. Vid betalningsdatumet antar jag att jag bokför gaget på konto 1910 i debet och 1511 i kredit och reseersättning som 1910 i debet och 7331 i kredit för bilresor eller 3550 för tågresor (rätta mig om jag har fel). Men hur bokför jag reseersättningen på fakturadatumet?
1073
139
Nu var det en massa konton som flimrade förbi i dina frågor.[br][br]Generellt gäller att det du har med på fakturan krediterar du på 3xxx-konton och debeterar på kunfordringskonto på fakturadatumet. När du får betalt krediterar du kundfordring och debeterar bankkonto.[br][br]Kostnader bokför du i en verifikation för sig:[br]Tågresan med kvittodatum som verifikationsdatum där du krediterar 58xx. Bilersättning krediterar du också 58xx-konto och där gäller 18,50 per mil.[br]
632
3
Gör ett försök att förtydliga.[br][br]Om jag förstår dig rätt är du ute efter hur du ska bokföra intäkter i det här inlägget?[br][br]Alltså intäkt i form av gage och intäkt i form av reseersättning.[br]Detta ska alltid krediteras ett 3xxx-konto. Om du inte själv behöver ha koll hur mycket du debiterat för resa så finns ingen anledning att separera dem. Det kan läggas på ex 3010 båda två.[br][br]Kostnaden du har för resa bokförs såsom stifor skriver.[br][br]Intäkten reseersättning och kostnaden reseersättning har inget med varandra att göra.
1073
139
[quote author=stifor link=topic=7966.msg36118#msg36118 date=1287581162][br]Kostnader bokför du i en verifikation för sig:[br]Tågresan med kvittodatum som verifikationsdatum där du krediterar 58xx. Bilersättning krediterar du också 58xx-konto och där gäller 18,50 per mil.[br][br][/quote][br]Oops, gick lite snabbt där.[br][br]Resekostnaderna [b]debeterar [/b] du på 58xx-konton, inte krediterar.[br]
6
Om man vänder på steken: Jag har haft kostnader i förbindelse med att hämta samarbetspartner till möten (jag bor på ett ställe utan bussförbindelse).[br]Jag betalade för partners tågresa, men vill också räkna bilresan som en kostnad. Oberoende av konto, får jag göra detta överhuvudtaget?
1073
139
Ja, det måste du få göra.[br][br]Om partners närvaro bedöms gagna din versamhet så är ju kostnaden för dennes tågresa och även bilresan för upphämtningen helt OK att ta upp.[br]
6
Jag tänkte det. Det va inte möjligt att göra mötet utan honom, eller på annan ort, bland annat därför att vi har kollat filmmaterial i en studio, och vi har åkt till location för inspelning.[br][br]Hur mycket räknar man pr. mil?
1073
139
2010 är det skattefria beloppet för resor med egen bil = 18,50 per mil.[br]
6
man tackar!
70
När jag fick betalt för spelningar genom a-skatt innan jag skaffade företag var reseersättningar med tåg och bil skattefria. Gäller det fortfarande med företag? Isåfall, blir det inte fel om man bokför både gage och resa på samma konto?[br]
1073
139
Genom att du dels bokför reseersättningen som en intäkt och sedan bokför resan som en kostnad så tar dessa belopp ut varandra.[br][br]Det blir samma effekt som att det var skattefritt när du betalade a-skatt.[br]
70
Tyvärr har jag ju skickat med tågbiljetter till kunderna, gammal vana från när jag hade a-skatt antar jag, jag behöver kanske inte göra det nu när det är jag själv som bokför? 
1073
139
[quote author=Emma81 link=topic=7966.msg36279#msg36279 date=1288186386][br]Tyvärr har jag ju skickat med tågbiljetter till kunderna, gammal vana från när jag hade a-skatt antar jag  [br][/quote][br][br]Det är ju inte bra (ifall du själv har betalat tågbiljetten), då har du ju inget underlag för resekostnadsverifikationen.
70
Nej, som tur är gäller det nog bara en spelning, resten har det varit bilkörning. Så jag får väl skatta för det, det är ju inga stora summor. Tack för hjälpen![br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.