Bokföring semesterlön

9
Hej,

Har en visstidsanställd som får timlön där vi har avtalat att semesterersättning ingår.

Min fråga är om jag ska bokföra hela lönen på lönekontot eller om jag ska bokföra den del av timlönen som är semesterersättning på semesterlönekontot?

Någon som vet?

Tack på förhand!
Mvh
Anna
2066
2
Lön som lön, om du inte har någon specifik anledning att hålla reda på semesterbiten ser jag ingen anledning att göra skillnad på dem.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
Tack för svaret![br][br]Vet du möjligen också hur jag ska räkna ut semesterersättningen?[br][br]Ska jag göra en beräknad årslön och ta 12% på det för att rå rätt timlön? Och eftersom det är olika antal timmar varje månad, är det 175 timmar / månad man brukar beräkna?[br]Vi brukade använda 175 timmar / månad på ett annat företag, men blev osäker på om det generellt sett alltid är det.[br][br]Mvh[br]Anna
2066
2
Om ni har gjort upp en timlön så är det det som gäller. Är inte säker på vad du vill räkna ut. Om du får ihop en lön på 25000 inklusive semesterersättning (12%) en månad är:[br][br]Lön: 25000/1,12 = 22321,43:-[br]Sem. ers: 25000/1,12*0,12 = 2678,57:-[br][br]Annars kan du beräkna det på samma sätt per timma om du vill.[br][br]Behöver du räkna ut semesterersättningen för att specificera den? Annars borde det räcka att det är avtalat i anställningsavtalet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
Tack igen![br][br]Det svaret räcker gott och väl.[br][br]Trevlig helg[br][br]Anna

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.