Fel datum på Verifikation.

134
HEJSAN!



Satt och bokförde lite fakturor så här i sommarvärmen. Mitt i allt

lyckades jag ju såklart skriva fel datum på en verifikation.



Det går ju inte att ändra i efterhand i SPCS heller. Hur löser man

detta eller kan man bara låta det va? Det gäller en faktura IN.

Kom in på kontot 14e, jag bokförde som 13e.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
589
1
Om du verkligen vill ha det exakt rätt kan du ju göra en rättningsverifikation som är på rätt datum. [br] [br]Men jag tror inte att någon, inklusive Skatteverket, skulle säga något om ett så litet fel, så mitt råd är att låta det vara.
38
Det kan hända att jag hittar ev kvitton för utlägg som jag har haft till firman, och det kan hända att jag bokför dom ca 1-2veckor fel. [br]Hoppas att myndigheterna inte stryper mej för det. :lol: [br] [br]Hur noga är det igentligen?
488
Ingen kommer att hänga dig för att en faktura från den 14:e blivit bokförd på den 13:e! [br] [br]Prioritet nr 1 är att verifikationerna hamnar på rätt månad (så momsen hamnar i rätt period). Särskilt kundfakturorna. Skatteverket blir väldigt sura om de upptäcker att du har redovisat den utgående momsen (din försäljning) för sent. Däremot bryr sig Skatteverket mindre om ifall du redovisar din ingående moms (dina inköp) för sent. [br] [br]Likaså om du betalar ut lön är det viktigt att få med det på rätt månad. [br] [br]När man ska stämma av bankkonton och postgiro (= kolla att alla transaktioner blivit bokförda) underlättar det väldigt om verifikationerna kommer i samma ordning som betalningarna står på bankens kontoutdrag. I den ordningen hamnar de om man bokför dem på rätt datum. Även andra transaktioner blir lättare att hitta i efterhand om de kommer i rätt ordning.
134
Ok, men då kan jag vara lugn då. Jag har inte mycket verifikationer, det [br]är ett par fakturor i månaden samt ett par inköp lite då och då och det enda [br]som blitt fel är denna och en till jag hittat nu. Men det gäller 1 dag fel [br]och inte annan månad eller fel ordning enligt kontoutdraget. Så då slappnar [br]jag bara av nu då... :)
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
4
Nu har jag råkat ut för samma sak. Jag råkade registrera en verifikation av en betald kundfaktura på 20060620 istället för 20060720. Som jag förstår det måste jag då göra en ändringsverifikation. [br] [br]Nån som kan tala om hur jag ska göra det i SPCS Administration 200? Vad ska stå i verifikationen? Det är ju enbart datumet som är fel!? [br] [br]Tack på förhand, [br]Arvid
488
[quote="Airwide"] Jag råkade registrera en verifikation av en betald kundfaktura på 20060620 istället för 20060720.[/quote] [br] [br]Om du bokför enligt faktureringsmetoden finns förhoppningsvis försäljningen redan på rätt månad eftersom det var betalningen som blev fel. Då kanske det räcker att du sparar en noggrann anteckning om saken så du vet vad som har hänt när du stämmer av bank- / pg-kontot. [br] [br]Bokför du enligt kontantmetoden behöver du skriva en ändringsverifikation, eftersom det är viktigt att all försäljning hamnar på rätt månad. [br] [br]Du registrerar en vanlig verifikation per 2006-06-20 med samma konteringar som den som blev fel fast tvärtom, så att debet byter plats med kredit. Då har du två bokningar som tar ut varandra. Såhär t.ex: [br] [br]3010 kredit 10 000 kr (verifikationen som blev fel) [br]3010 debet 10 000 kr (rättelsen). Skriv på verifikationen en anteckning om vilket ver.nr du har rättat! [br] [br]Sen bokför du verifikationen på 2006-07-20 som vanligt. [br] [br]En del versioner av SPCS har nån specialfunktion för att göra rättelser men det fungerar precis lika bra att göra såhär.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.