Bolagsform för informationssida?

1
Ska starta ett nytt företag och har funderat lite fram och tillbaka på vilken företagsform som är lämpligast för mig, men skulle gärna få lite input från er.

Det handlar om en informationssida med sökbar databas. Jag kommer att ha månatliga utgifter på ca 16.000 och uppskattar annonsintäkter till ca 30.000/månad. Utöver det kommer jag betala en engångskostnad för programmering och webdesign på ca 20.000. Flödena kommer sannolikt att vara ganska konstanta på denna nivå. Jag kommer inte ha några anställda.

Skulle ni rekommendera en enskild firma eller ett AB utifrån dessa fakta?

Jättetacksam för svar!

Mvh
1165
15
Att ha 100kkr i aktiekapital i en verksamhet som inte kräver de pengarna känns spontant sett inte bra, så är det kassaflöde redan från börjar som gäller skulle jag låta det vara en enskild firma av den anledningen.[br][br]Sedan kan det finnas andra skäl som göra att ett AB känns bättre, t.ex. möjligheter att ta in delägare, lite andra möjligheter att investera i vidareutveckling och möjligheter att ta ut ersättning på ett annat sätt. Men sådant vet vi ju ingenting om.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.