Bokföra försäljning av vara som köpts i klump

2
Hej!
Har sökt info om min fråga men har inte hittat svar. Innan jag ringer skatteverket provar jag här:

Jag köper en flyttlåda med olika saker i exemplevis; porslinsservis, en keramikfigurin, 3 böcker, 2 bordslampor, en jacka. Jag köper dem av en privatperson för summa 300 kronor.

Jag ställer ut sakerna i min butik, egen företagare. Jag säljer kermaikfigurinen för 100 kronor. Hur bokför jag detta ? Jag kan omöjligt vänta tills allt i lådan är sålt (kan inte hålla reda på det). Hur gör jag för att det skall bli rätt enligt lagar och regler? Jag vill bokföra samma dag som jag säljer.

Skatteverkets info om en "låda böcker eller en samling frimärken" har jag läst...

Tack!

Mvh,
Pellerune
394
1
Du bokför dagskassorna dagligen som försäljning och vid momsredovisningen kan du använda dig av VMB vinstmarginalbeskattning som finns förklarat i momsbroschyren SKV 552.[br][br]Vinstmarginalbeskattning[br]Om du säljer begagnade varor, konstverk, samlarföremål[br]eller antikviteter kan du i vissa fall välja att[br]beräkna momsen på skillnaden mellan ditt försäljningspris[br]och ditt inköpspris, i stället för på försäljningspriset.[br]Metoden kallas vinstmarginalbeskattning[br](VMB). En förutsättning för att du ska få använda[br]VMB är att säljaren inte tog ut någon moms när du[br]köpte varan.[br][br]I samband med lagerinventeringen vid årets slut får du fram en korrekt försäljningssumma för året.
Ulf Bjarme
2
Tack för ditt svar Ulf.[br][br]Jag använder VMB och det fungerar bra. Men när jag som jag beskrev köper varor i klump vet jag inte hur jag skall göra. Kan Du möjligen ge exempel på hur min verifikation med kontering skall se ut när jag nu idag säljer denna keramikfigurin ?[br][br]Vänligen,[br]Pellerune[br]
394
1
K3221 Försäljning av vinstmarginalbeskattade varor, förenklad metod 100 kr[br]D1910 Kassa 100 kr
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.