Tullfri gräns för företag?

68
Finns det någon tullfri gräns för företag?

Som privatperson läggs det inte på några tullavgifter om ordervärdet understiger $200, gäller det även företag?

Har just köpt kameratillbehör från Hong Kong för den ofantliga summan av $10 inklusive frakt. Paketet gick rakt genom tullen trots att den var tydligt deklarerad som komersiella produkter. Så frågan är nu: ska jag 1. göra en tullinbetalning (till vem? Tullverket?) på ca 15 kronor, 2. utan att föra över pengar göra samma bokföringsdribbling som vid moms vid köp inom EU, eller 3. strunta i allt och hänvisa till tullfri gräns om skatteverket frågar i framtiden.

mvh
Konrad
68
Enligt Tullverkets "Frågor och svar för företag" kan man räkna det som varuprov om den beräknade momsen+tullavgiften understiger 100 kr (D.v.s. ett varuvärde på högst lite drygt 300 kr inklusive frakt) och då är varan befriad från tull.
2066
22
Wow, det skulle inte ens täcka frakten för min del.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
68
Fick idag ett paket med en bättre begagnad optik till kameran jag införskaffat från USA för $110 inkl frakt, och där krävde posten/tullen mig på tull+100 kr i administrativ avgift. Verkar som om tullen automatiskt sköter det där för allt som är addreserat till företag om de t.o.m. bryr sig om sådana små belopp.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.