Företagsform, lösning ?

1
Hej !
Är ny på forumet, och tänkte lyssna med er om hur jag lämpligast kan göra utifrån följande situation. Har anställning kvar ända till september 2010, uppbär alltså lön till dess, utan att behöva vara på jobbet. Har nu blivit erbjuden att viss tids jobb hos ett annat företag, som kanske också återkommer mera stadigvarande. För att inte åka på att skatta bort den extra inkomsten, med marginaskatte  procenten ( ca. 55 %) var min tanke att registerra aktiebolag, och inte ta ut någon lön därifrån förränn kanske år 2011, då inkomsten upphört från min befintliga arbetsgivare. Dock eftersom jag knapp kommer att ha några kostnader, kommer att göra konsutuppdrag, kommer inkomsten att bli vinsten för bolaget, innebarande att bolaget åker på att skatta på 28 % på intäkten för bolaget. När sedan det som blivit kvar tas ut som lön 2011, blir de skatt så på drygt 30%, innebärande att summa skatten på den extra inkomsten kommer att överstiga 55% som annnars blev resultatet.
Finns det något annat sätt, betala in pengarna i tjänste pension, så att extra inkomsten kan komma mig till godo bättre ? Betalar gärna skatt men i detta fallet känns det som att det inte blir så meningsfullt att jobbaunder min arbetsfria uppsägning, där timdebiteringen också kommer att vara relativt låg när så mycket kommer att skattas bort.
MvH/ Arbetssugen

2360
49
Vi har själva ett AB(SIA) i Lettland och för vissa personer kan det vara en lösning med mycket gott resultat.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
193
Företag08, kolla med din bank eller försäkringsbolag där du har företagets försäkringar (t ex ansvarsförsäkring, vilket kan vara bra som konsult att ha). I ett AB där du både är anställd och ägare finns möjlighet till s k löneväxling - att avsätta en del av din lön för insättning till tjänstepension som du beskrev. Banken eller försäkringsbolaget borde kunna hjälpa dig framåt.[br] 8)
720
3
För att kunna betala pensionsförsäkringar så måste man tagit ut lön ur bolaget. MAx avsättning är 35% av årets lön såvida man inte har haft väligt lite pensionsavsättningar tidigare och har rätt att köpa ikapp. et brukar ock aldrig vara aktuellt eller till särskilt höga belopp om man tidigare varit anställd eftersom de flesta bolag betalar in pensionspremier för sina anställda.[br][br]beroende på vad man vill använda pengarna till kan en personalstiftelse vara ett förslag att titta på. Även det kräver visserligen att man har tagit ut någon lön men i et stora hela kan et ändå vara en god affär om omständigheterna är de rätta. [br][br]Ett bolag kan ex genom en personalstiftelse få inköpet av ett hus i Spanien eller en sommarstuga i Sverige avdragsgillt i bolaget direkt om det är tänkt att användas av personalen för deras rekreation och välbefinnande. I detta fallet gäller alltså ingen avskrivningsperiod utan om det kostar 500.000 att köpa huset så blir alla 500.000 en kostnad i bolaget direkt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.