Organisering av bokföring, hur gör ni?

125
1
Är väldigt nyfiken på hur ni gör med er bokföring, eller rättare sagt, hur ni organiserar upp den.

Har ni någon form av pärmsystem för olika fakturor och verifikationer?
Hur gör ni skillnad på sådant som är bokfört och icke bokfört?
Genom att skriva/stämpla något på det som är bokfört?
Har ni något system just kring bokföringen?

*nyfiken som tusan* 
1324
4
Jag har 6 sektioner.  Dessa sektioner är sedan fördelade på ett antal pärmar beroende på hur mycket man räknar med att ha. Dock har jag sektion 1-4 i en pärm. Och sektion 5 i en annan pärm (som brukar bli 2 pärmar i slutet av året). [br][br]Sektion 1. Ankomman räkningar. Sär sätter jag helt enkelt räkningar som ankommit och som jag inte registrerat i internetbanken. (Jag kör kontantmetoden så räkningen bokförs först vid betalning). [br][br]Sektion 2. Räkningar registrerade i intenetbanken. Ja hit tar jag alla räkningar som registrerats i intenetbanken men inte betalts/bokförts. [br][br]Sektion 3. Fakturor till kund som skickats men ej erhållit betalning. [br]När jag tar ut en faktura till kund tar jag ut 3 ex. 2 sätter jag här och den 3'dje går till kund. [br][br]Sektion 4. Fakturur/Kvitton i fakturanummer. Här hamnar ett av exen från sekt 3 av fakturorna när väl kunden har betalt. Denna sektionen kräver skatteverket och fakturorna skall sitta i fakturaordning. [br][br]Sektion 5. Bokföringen. Här hamnar räkningarna som betalts + kundfaktoror/kvitton som betalts (ex nr 2 från sekt 3) ihop med uttrag från banken som bevisar att den betalts. [br]Dessa lappar markerar jag med verifaikationsnummer enligt bokföringen. Dessutom stämplar jag och noterar debit/kredit konot och summor (Är kanske lite gammalmodig) . Dom sitter i verifikations ordning och har flikar per månad.  Varje månad tar jag ut en verifikatlista ur bokföringen och dessutom kontoutdrag från banken den siste  och sätter in som "avslut".[br][br]Sektion 6. Här har jag en pärm som innehåller resten av pappren. Ex F-skattebeviset. Försäkringsbesked. F-skatte beslut, avtal osv. Har 31 flikar.  Så det finns plats för andra saker framöver[br][br]Hans
2066
22
Det som inte är bokfört ligger i en "inkorg", en vanligt brevkorg (vanligtvis papper som ankommit och fakturor som skickats de senaste 1-2 dagarna). Har fakturor i nummerordning i några pärmar, leverantörsfakturor numrerade löpande likaså. Har en pärm med boföringsunderlag för dessa samt in och utbetalningar. Verifikat för löner och skatter sitter i en pärm. Kontoutdrag finns sparat i egna pärmar. Manuella verifikationer har en egen pärm (kvitton, diverse annat). Sen finns en hög andra pärmar för mer generella saker som avtal, försäkringar och annat krafs.[br]För det mesta räcker det för mig att bara använda det som finns på datorn, papperen är för arkivering och om man behöver en exakt spec. Backup på bokföring finns lagrad på cd i ett bankfack.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.