När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Är väldigt nyfiken på hur ni gör med er bokföring, eller rättare sagt, hur ni organiserar upp den.
Har ni någon form av pärmsystem för olika fakturor och verifikationer? Hur gör ni skillnad på sådant som är bokfört och icke bokfört? Genom att skriva/stämpla något på det som är bokfört? Har ni något system just kring bokföringen?
Jag har 6 sektioner. Dessa sektioner är sedan fördelade på ett antal pärmar beroende på hur mycket man räknar med att ha. Dock har jag sektion 1-4 i en pärm. Och sektion 5 i en annan pärm (som brukar bli 2 pärmar i slutet av året). [br][br]Sektion 1. Ankomman räkningar. Sär sätter jag helt enkelt räkningar som ankommit och som jag inte registrerat i internetbanken. (Jag kör kontantmetoden så räkningen bokförs först vid betalning). [br][br]Sektion 2. Räkningar registrerade i intenetbanken. Ja hit tar jag alla räkningar som registrerats i intenetbanken men inte betalts/bokförts. [br][br]Sektion 3. Fakturor till kund som skickats men ej erhållit betalning. [br]När jag tar ut en faktura till kund tar jag ut 3 ex. 2 sätter jag här och den 3'dje går till kund. [br][br]Sektion 4. Fakturur/Kvitton i fakturanummer. Här hamnar ett av exen från sekt 3 av fakturorna när väl kunden har betalt. Denna sektionen kräver skatteverket och fakturorna skall sitta i fakturaordning. [br][br]Sektion 5. Bokföringen. Här hamnar räkningarna som betalts + kundfaktoror/kvitton som betalts (ex nr 2 från sekt 3) ihop med uttrag från banken som bevisar att den betalts. [br]Dessa lappar markerar jag med verifaikationsnummer enligt bokföringen. Dessutom stämplar jag och noterar debit/kredit konot och summor (Är kanske lite gammalmodig) . Dom sitter i verifikations ordning och har flikar per månad. Varje månad tar jag ut en verifikatlista ur bokföringen och dessutom kontoutdrag från banken den siste och sätter in som "avslut".[br][br]Sektion 6. Här har jag en pärm som innehåller resten av pappren. Ex F-skattebeviset. Försäkringsbesked. F-skatte beslut, avtal osv. Har 31 flikar. Så det finns plats för andra saker framöver[br][br]Hans
Det som inte är bokfört ligger i en "inkorg", en vanligt brevkorg (vanligtvis papper som ankommit och fakturor som skickats de senaste 1-2 dagarna). Har fakturor i nummerordning i några pärmar, leverantörsfakturor numrerade löpande likaså. Har en pärm med boföringsunderlag för dessa samt in och utbetalningar. Verifikat för löner och skatter sitter i en pärm. Kontoutdrag finns sparat i egna pärmar. Manuella verifikationer har en egen pärm (kvitton, diverse annat). Sen finns en hög andra pärmar för mer generella saker som avtal, försäkringar och annat krafs.[br]För det mesta räcker det för mig att bara använda det som finns på datorn, papperen är för arkivering och om man behöver en exakt spec. Backup på bokföring finns lagrad på cd i ett bankfack.
Med vänliga hälsningar, Jonathan
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.