Inköp av hotellcheckar med företagskort - bokföringsfrågor - snälla hjälp

25
Hej

Jag har köpt 10 st hotellcheckar med mitt företagskontokort som är kopplat till företagskonto. Inköpet skedde i oktober. 5 st av hotellcheckarna utnyttjades direkt (i oktober).

Jag har fått info om hur jag bokför:
Kostaden för hotellcheckarna debiteras ex. 1790 (övr förutbetalda kostnader) samt krediteras i mitt fall 1940 (bank).
När en hotellcheck använts debites 2641 (ing moms), debiteras 5831 (logi Sverige) samt krediteras 1790.

Så långt är jag med (kommentera gärna om ovanstående inte stämmer) MEN mina frågor är:

1. Jag brukar bokföra inköp betalda med företagskontokortet först när dessa dras automatiskt vid ett månadsskifte från mitt företags bankkonto. Är detta ett korrekt tillvägagångssätt. Jag får faktura ganska kort till från banken innan det aktuella beloppet dras. Jag vet tex inte ännu vilka inköp som dras nästa månadsskifte så jag samlar kvitton i en hög. När jag väl bokför så sätter jag "fakturan" från banken, utdrag från internetbanken att beloppet har dragits  samt alla kvitton tillsammans med en bokföringsorder som jag skrivit.

2. Om ovanstående är rätt sätt, hur blir det då med hotellcheckarna? Inköpet av dessa kommer tidigast att dras vid nästa månadsskift så jag kan inte bokföra dem nu. Men de 5 utnyttjade checkarna som ska bokas mot 5831 etc, kan dessa ligga och vänta trots att login skedde i oktober?

Mvh Carina :-\

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.