"No more champagne and the fireworks are through. Here we are me and you, feeling lost and feeling blue. And the morning seems so grey. So unlike yesterday. Now it's time for us to say..."
Ja, vad skall man säga?
Jul & nyårsfirande med släkt och vänner är över.
Tillbaka på jobbet. Det är lätt att förstå att en viss vilsenhet kan infinna sig. Vilsenheten kan bero på brist. En brist på mål, en brist på riktning, en brist på drivkraft.
En del av oss har gett nyårslöften. "Jag skall gå ned i vikt", "jag skall sluta röka", "jag skall vara mer med familjen".
Alla håller inte sina nyårslöften.
Kanske borde man kalla dem nyårsdrömmar, eller?
Njae, en del gör ju verklighet av drömmen, en del håller sitt löfte.
Vad är skillnaden mellan de som lyckas och de som inte gör det?
Det finns 3 stora skillnader:
1. De som lyckas har ett tydligt mätbart mål.
T ex. Hur många kilo de skall gå ned.
2. De som lyckas har en realistisk plan.
T ex. Hur de skall sluta röka, i vilken takt de skall trappa ned.
3. De som lyckas vet varför de vill lyckas.
De ser tydligt att belöningen av familjens lycka är större än kostnaden. De har en stark drivkraft.
Kan din eventuella vilsenhet på jobbet denna dag i januari bero på bristen av ett tydligt mål? På bristen av en realistisk plan? På bristen av en stark drivkraft?
Varför inte sätta egna konkreta säljmål?
Varför inte göra en bra plan för hur du skall lyckas nå dina säljmål?
Varför inte skaffa en stark drivkraft för att lyckas?
ABBA sjöng längre fram i samma sång från 1980:
”Sometimes I see how the new brave world arrives, and I see how it thrives.”
Bli en av dem som lyckas. Skapa ditt eget goda nya säljår!
Gott nytt säljår önskar: Magnus Johansson, EQP Business School AB