1. Hitta nya kunder
2. Bokföringen
3. Pappersarbete/administration
Nykundsbearbetning ligger ofta i topp.
Det finns olika sätt att jobba på, olika sätt att skaffa nya kunder på. Här är fem av de saker vi anser är de bästa metoderna för att få kundbasen att växa. Men först, tänk på att:
Det är alltid enklare att sälja till en befintlig kund, än att skaffa en ny.
1. Gör dig synlig på Internet
Internet är en avgörande plattform för många.
Det första du ska tänka på idag är att ha en tydlig Internetprofilering. Det gäller även branscher som många under lång tid inte ansåg hade någon chans på nätet.
Alla företag ska finnas på Internet, även ditt.
För att nå nya kunder på nätet behöver du två saker:
1. En attraktiv och funktionsduglig hemsida som följer principerna för att vara attraktiv i Googles ögon, dvs. sökmotoroptimerad och användarvänlig där besökaren snabbt och enkelt hittar vad denne söker/vad du vill sälja.
2. En marknadsplan för hur du ska nå ännu fler kunder. Att bara lägga upp sajten hjälper oftast inte, du behöver även marknadsföra den. Men det behöver inte vara så svårt.
Gör så här.
Starta igång Googles marknadsföringsverktyg – Adwords.
Adwords är ett program där du lägger upp kampanjer för att synas på sökord du är intresserad av att synas på (det du tror dina potentiella kunder söker efter). Du kan genom en Adwordskampanj komma upp högst upp på Googles träfflista redan imorgon genom att betala för detta. Du betalar per klick och kan begränsa kampanjen genom att skapa en daglig budget och även begränsningar till regioner, dvs. vilka kommuner/städer i ett land som folk ska kunna söka ifrån och få upp din hemsida. Så vill du synas på en sökning på ”redovisningsbyrå i Malmö” eller kunna nå alla som söker efter ”Stiga gräsklippare” på din ort, är detta möjligt att ställa in. Adwords är enkelt, inga startkostnader och vem som helst kan i princip lära sig att hantera Adwords.
En annan kanal som fungerar mycket bra idag är Facebook. För det behöver du starta en Facebook-sida och sedan erbjuder Facebook ett mycket smidigt marknadsföringsverktyg där du likt Google Adwords kan nischa din marknadsföring och rikta den lokalt och efter användarens intresseområde.
Som exempel kan du välja att bara göra din annons synlig för kvinnor mellan 30-35 med intressena Mindfulness och Yoga, boende i Borås.
Därför borde alla företagare spendera minst 10 kronor/dag på Facebookannonsering
Det finns också möjlighet att köpa marknadsföring på Twitter och LinkedIn, men vi har själva inte testat detta. Berätta gärna för oss om du testat dessa kanaler eller om du har andra kanaler som fungerar. Skicka ett mejl eller kommentera nedan.
2. Få kunderna att marknadsföra dig
Kundernas ryktesspridning är A och O för alla företag.
Ofta får du nya kunder genom att kunder du har haft varit nöjda. Det är oftast så företag växer. De flesta företag gör i själva verket ingen marknadsföring alls. En gång sökte jag på antal byggföretag i Skåne. Tusentals kom upp. Hur många av dessa ser man marknadsföra sig mot allmänheten eller i fackpress/dagstidningar? Enbart ett fåtal. Ändå har vi tusentals byggfirmor i Skåne. Anledningen?
Nätverkande/relationsmarknadsföring
De får sina kunder genom att göra ett bra jobb. En snickare exempelvis gör en bra köksinstallation. Familjen bestämmer sig för att snickaren även får göra badrummet. Några vänner till familjen kommer på besök, tycker att den nya renoveringen var jättefin. De vill ha kontakt med snickaren. De beställer också uppdrag. Osv. Så här funkar det i varenda bransch, sedan tidernas begynnelse. Gör ett bra jobb så sköter dina kunder marknadsföringen åt dig!
Konsten att nätverka en viktig del i din marknads- och säljstrategi
För att ryktesspridningen ska bli effektiv ska du tänka på en sak. Som företagare är det alltid viktigt att leverera exakt det du utlovar; fast steget bättre är att leverera över dina kunders förväntningar!
Ett annat sätt att lyckas med din ryktesspridning som företagare är att gå med i nätverksorganisationer och nätverkssammankomster av olika slag. Nätverksorganisationer kan vara företagarorganisationer i din kommun eller privata nätverksorganisationer som BNI. BNI är grupper av företagare som träffas för exempelvis frukostmöten på ett hotell. Under dessa möten har någon av företagarna en djupare presentation av sitt företag och samtliga berättar kort om sig själva och sitt företag vid varje sammankomst. I en del BNI-nätverk refererar de mängder av kunder till varandra inom olika branscher, kors och tvärs!
Det kostar att vara med i en affärsorganisation som BNI, men kan vara värt att testa. Det passar inte alla och en del har allt annat än positiva saker att berätta, men det kan säkert skilja sig lokalt.
Tänk då på en sak – ju mer du ger till andra, desto mer känner de sig manade att ge till dig.
Företagsmässor
Övriga nätverkssammankomster är givetvis det klassiska – mässor och dylikt. Det är dock inte alltid så enkelt och kan var rätt opersonligt. Många människor som vill synas och höras, och alla under samma tak. Men är du en hajfena på att nätverka och gillar det sociala, kan mässor ge dig extrainkomster och nya kunder för framtiden.
3. Specialisera och nischa dig
Är du specialiserad/nischad når du ofta större framgång.
Hur ser du på det själv? Om du hamnar i juridiska svårigheter, exempelvis en skilsmässa, skulle du då inte gå till en familjejurist? Om du skulle vilja göra en tatuering, skulle du inte vilja ha en tatuerare som är specialist på just den typen av tatueringar du vill ha, exempelvis en porträttatuerare? Om du vill äta en god latinamerikansk middag ute – vad tänker du på främst, en svensk restaurang med latinamerikansk mat på menyn eller en latinamerikansk restaurang? Ja du förstår poängen.
Om du ska nå nya kunder är det en fördel om du har specialistkompetens. Vad är du bäst på? Lyft fram detta i din marknadsföring. Det är lätt att tro att om man säger att man har bred kunskap kan du nå fler, men oftast är det tvärtom. Nischar du dig blir din marknadsandel automatiskt mindre, men vi lovar, det lönar sig.
Ett smart sätt att skaffa dig extra kompetens inom ett område är att ta en anställning och jobba för någon ett antal år. Därefter kan du starta eget, marknadsföra dig med pondus och automatiskt dra människor till dig som kan ge dig större uppdrag och beställa större kvantiteter. Dessutom får du en extra skjuts i din relationsmarknadsföring genom att vara specialiserad och ha lång erfarenhet inom ditt gebit – ryktesspridning från en kund får högre effekt om det framgår att du har lång erfarenhet och är specialiserad. Du får därmed högre trovärdighet och därmed mycket högre potential till effektiv spridning.
4. Jobba på din egen utveckling
Din personlighet kommer att avgöra hela företagets image och varumärke.
Fokusera på dig själv om du vill bli framgångsrik. Ju mer magnetisk personlighet du har, dvs. desto trevligare, ju mer positiv du är, ju bättre du behandlar dina medmänniskor, dina anställda och dina kunder – desto mer framgångsrik kommer du att bli.
Det finns mängder av artiklar om hur man kan utveckla sin personlighet, sitt sätt att bemöta andra människor, hur man hanterar olika sociala situationer – både i arbetslivet och till vardags. Ta tag i det! Bli ett proffs på mänskliga relationer. Det kommer avspegla sig i hela din näringsverksamhet. Från hur du behandlar kunder till vilka du anställer. Det kommer i sin tur påverka hur ni utformar er marknadsföring både textuellt, visuellt och muntligt.
Fokusera på personlighetsutveckling genom en mängd inspiratörer som det kryllar av på nätet, exempelvis Tony Robbins, varje dag så länge du lever. Kom ihåg, går du inte framåt, så går du bakåt. Du glömmer. Att vara dynamisk och ha en skinande personlighet, varje dag, kräver ofta som i så många andra områden i livet, fortlöpande arbete. Människor har ofta en tendens till att bli bekväma och luta sig tillbaka, vilket sänker engagemanget för andra människor. För att hålla dig supertaggad och engagerad i varje människa du stöter på – så behöver du inspiration – dagligen.
Det är intressant att lyssna på kända entreprenörer. Nästan samtliga ger rådet att om man söker efter något att investera i, så är den bästa investeringen man kan göra att lägga pengar och tid på sin egen utveckling.
Läs även: Det svåraste med att vara företagare och en lösning på problemet
5. Samarbeta med andra
De starkast växande företagen letar hela tiden efter samarbeten som ger en hävstångseffekt.
De flesta av oss människor fungerar bäst genom att samarbeta med andra. Vi tänker bäst och får de bästa idéerna genom kommunikation och genom att utväxla åsikter, tankar och värderingar.
Vare sig du driver företaget själv och bollar idéer med din partner eller vän eller om du driver företaget med en kompanjon, så bör du regelbundet ha någon att diskutera strategier med, någon som är intresserad av det du sysslar med.
Det finns inte en president på jorden som inte har rådgivare. Det finns en anledning till det. Ditt företagande är också en komplex verklighet precis som politiken. Ska du nå framgång i konkurrens med andra företag och hela tiden förnya dig, måste du ha koll på en mängd aspekter och kunna läsa av din målgrupp från tid till tid.
Du bör jobba på din kreativa förmåga och ha ett självkritiskt förhållningssätt på hur du uppfattar verkligheten. Det finns många glasögon med olika fokus och det finns alltid två sidor av samma mynt.
Du bör alltid ha en mentor, om det så är en fysisk person eller en bok. Du ska inte förlita dig på att du själv förstår allt.
Ödmjukhet och att kunna samarbeta med andra människor har alltid varit styrka.