- Petra
Svar av Ylva Ekdahl, Expert inom coachning och HR-frågor rörande ledarskap, medarbetare och arbetsgrupper.
Chefens roll är att leda och fördela arbetet. Allt måste göras för att din avdelning eller arbetsplats ska kunna leverera det som ingår i era tjänster. Man brukar oftast kunna påverka sina arbetsuppgifter, men inte alltid.
Att få nya arbetsuppgifter är oftast positivt. Det tyder på att företaget ser dig som en person som kan lära nytt och som har potential. Be att få mer fakta om vad det är du ska göra och se det med positiva ögon.
Är du tveksam kan det bero på flera saker:
Känner du att du inte riktigt har kompetensen för att ta över de nya uppgifterna? Diskutera med din chef om du kan få utbildning, gå bredvid någon annan ett tag eller på annat sätt lära dig vad som krävs.
Har du för mycket att göra, det finns inte tid för att ta hand om ytterligare arbetsuppgifter? Lyft frågan med din chef om hur du ska kunna hinna med. Finns det uppgifter som du inte längre ska göra, kan du sluta med något? Kan någon annan göra något av det som ligger på dig just nu?
Handlar det om något du absolut inte är intresserad av och som inte ingick i din tjänst när du började? Ta upp frågan med ditt fackförbund. En större förändring av en tjänst måste förhandlas med facket. Är du beredd att stanna kvar även om du måste göra det?
Är det så att du börjar tappa lusten? Du har ingen lust att lära dig något nytt, det kommer bara att tillkomma fler och fler arbetsuppgifter och du orkar inte längre. Dra öronen åt dig, börja se dig om efter ett annat jobb, du är på fel ställe.