En av USA:s mest framgångsrika fastighetsmagnater
Men innan allt det här hände, vem var Trump? Hur framgångsrik var han?
Donald Trump, som även kallas ”The Donald” efter att hans f.d. hustru Ivana kallade honom det i en tv-intervju, har sedan decennier varit en av USA:s mest framgångsrika fastighetsmagnater. Forbes värderar hans förmögenhet till 4,5 miljarder dollar. Donald Trump värderar dock själv sin förmögenhet till 8,7 miljarder dollar. Skillnaden har emellertid att göra med hur han själv värderar värdet på sitt eget varumärke.
Han har dock inte enbart sysslat med fastigheter utan har varit involverad i många branscher. Exempelvis har han ägt hela eller delar av ”Miss USA”, ”Miss Universe” och ”Miss teen USA beauty pageants”.
17 ovärderliga råd från världens främsta entreprenörer
Författare och dokusåpastjärna
Trump har skrivit en rad böcker, bl.a. en som kom ut 1987 som heter ”The art of the deal”, som han själv påstod var affärsvärldens mest sålda bok genom tiderna. Detta stämmer dock inte. Men, den var en enorm hit när den kom ut och fanns på New York Times ”bestseller list” i 51 veckor.
Andra böcker som Trump har skrivit spänner inom fälten företagande, ledarskap, personlig utveckling och politik med titlar som ”Think like a champion”, ”Trump: The best real estate advisor”, ”Think big”, ”Crippled America” och ”Time to Get tough: Making America No. 1 Again”. Detta är bara ett urval. Han har skrivit många fler.
Trump ledde även realityprogrammet ”The Apprentice” i 14 säsonger, från 2004 till 2015, som bedömer affärsmannamässig förmåga hos en grupp tävlande. Programmet har varit ett av NBC:s mest sedda program. Donald Trump förknippas med uttrycket ”You´re fired” på grund av programmet. Ironiskt nog, avskedade dock NBC honom förra året på grund av hans uttalanden om immigranter.
Politiskt aktiv under lång tid
På sistone har nog få missat Trumps politiska engagemang där han setts som en potentiell presidentkandidat. Detta är dock inget nytt då han funderat på att kandidera som president vid en rad tillfällen; 1988, 2004 och 2012 och även som guvernör för New York 2006 och 2014, men satte aldrig igång någon kampanj vid något av dessa tillfällen.
Redan 1988 ansågs Trump vara en potentiell vice-presidentkandidat tillsammans med George H.W. Enligt en väljarundersökning i ”Newsweek” i februari 2011 var Trump enbart några få poäng ifrån Barack Obama i popularitet för presidentposten. I april 2011 släpptes vidare en rapport av ”Public Policy Polling” som visade att Trump hade 9 procents marginal i att vinna den republikanska nomineringen för presidentposten. 16 maj uttalade dock Trump att han inte skulle kandidera till att bli president. Public Policy Polling uttryckte följande om detta uttalande: ”It was one of the quickest rises and falls in the history of presidential politics”.
Vidare kan nämnas att det var Trump som stod bakom att Obama släppte sitt födelsecertifikat i början av hans andra presidentperiod. Det kan också nämnas att även under Bill Clintons presidenttid har nu dokument släppts som visar att Clinton administrationen förberedde ett ”försvar” om Trump skulle kandidera till att bli Förenta Staternas president.
Vi har alltså inte att göra med en lättviktare inom amerikansk politik. Från att ha avvaktat och backat, var det nu alltså dags att ta steget.
Trump som affärsman
Men om vi lämnar allt detta bakom oss, och koncentrerar oss på Trump innan han blev förenat med en presidentkandidatur – vad kan Trump lära oss om affärsmannaskap?
Då han uppenbarligen har varit mycket framgångsrik måste det finnas många delar som lett till hans framgång. Dessa delar består sammanfattningsvis av vilka principer han har som människa – hans personlighet och hans rent affärsmannamässiga principer, ledarskapsmetoder, retorisk karisma och sinne för marknadsföring – i synnerhet är han väldigt känd för sitt varumärkesbyggande.
12 överraskande tecken att du är en entreprenör
I denna artikel ska vi dock nöja oss med att analysera ett perspektiv i hans framgång som affärsman – de metoder och principer han själv belyser att en entreprenör och affärsman ska ha. Detta kommer till uttryck i hans bok ”The art of the deal”, som han även har nämnt i tal under presidentkampanjen.
10 av Trumps principer för affärsmannamässigt tänkande
Från boken ”The Art of the Deal”.
Tänk stort
Om du är nöjd med att veta att du bekvämt kan göra en affär som inte kräver så mycket ansträngning, då tänker du inte tillräckligt stort. ”De flesta människor tänker litet, eftersom de flesta människor är rädda för framgång, rädda för att fatta beslut, rädda för att vinna", skriver Trump. "Och det ger människor som mig en stor fördel.”
Gardera dig och förutse det värsta
Trump lärde sig att han hellre äger kasinon än att vara en spelare själv. "Jag går alltid in i affären och förutser det värsta", skriver Trump. "Om du planerar för det värsta - om du kan leva med det värsta – kommer det goda alltid att ta hand om sig själv."
Gå in i affärer som du har råd att återhämta dig från om det går dåligt, och vet om när alternativkostnaden för att göra en liten affär är lägre än om du inte hade gjort en affär alls.
Maximera dina alternativ och ha ett kritiskt förhållningssätt till dina egna uppfattningar om en affär
Det är nödvändigt att vara flexibel, säger Trump. "Jag blir aldrig för fäst vid en affär eller ett förhållningssätt", skriver Trump. "Till att börja med, håller jag många bollar i luften, eftersom de flesta affärer går om intet, oavsett hur lovande de verkar vara vid första anblick. Dessutom, när jag har gjort en affär, kommer jag alltid på åtminstone ett halvt dussin metoder för att få det att fungera, eftersom allt kan hända, även med de bästa av planer."
5 orsaker till varför de allra flesta aldrig blir ekonomiskt oberoende
Lär känna din marknad
Trump säger att han tycker om att förlita sig på sina egna undersökningar i stället för att förlita sig på konsulter, statistiker eller kritiker. Han säger att han har gjort det till en vana att samla på sig så många åsikter som möjligt om en potentiell fastighetsaffär.
"Trump Tower är en byggnad som kritikerna var skeptiska till innan den byggdes, men som allmänheten uppenbarligen tyckte om", skriver Trump. "Jag talar inte om den sortens person som ärvt pengar för 175 år sedan och bor på Park Avenue. Jag talar om de rika italienarna med vackra hustrur och en röd Ferrari. Dessa människor – publiken som jag var ute efter - kom till Trump Tower i drivor.
Förvandla en plats från medioker till något betydligt bättre
Talesättet att platsen är allt i fastigheter, är inte sant, enligt Trump. "Du kan ta en medioker plats och förvandla den till något betydligt bättre bara genom att locka rätt personer", skriver Trump och förklarar att detta är vad han gjorde med lokaliseringen av Trump Plaza i New York Upper East Side. Han använde glamouren från hans Fifth Avenue fastighet, där det inte var svårt att sälja lyx, och använde dess namn och varumärke för att sälja lägenheter till samma publik i en mycket mindre glamorös del av staden.
Trump sammanfattar det enligt följande: "I stället för att betala för något som redan är etablerat, bör du överväga billigare alternativ som har potential att gjutas till din smak".
Våga uttrycka dig storslaget och våga sticka ut
Trump säger att han alltid har anammat en hälsosam dos av sensationalism och kontroverser för att väcka mediernas intresse. "Jag spelar an på människors fantasier", skriver Trump. "Folk kanske inte alltid tänker stort själva, men de kan fortfarande bli mycket upphetsade av dem som gör det. Det är därför en liten överdrift aldrig skadar. Folk vill tro att något är det största och det mest fantastiska och det mest spektakulära."
21 situationer där rika människor tänker annorlunda än övriga
Det finns alltid två sidor av samma mynt
Trump säger att han föredrar att vara samarbetsvillig och positiv, men att det ibland är nödvändigt att vara konfronterande när den andra sidan behandlar honom orättvist eller försöker dra nytta av honom.
"Risken är att du kommer att göra en dålig situation värre, och jag rekommenderar verkligen inte detta tillvägagångssätt för alla", skriver Trump. "Men min erfarenhet är att om du kämpar för något du tror på - även om det innebär att alienera vissa människor på vägen – så kommer den totala effekten ändå bli bäst i slutändan om du går emot strömmen".
Leverera exakt det du utlovar
"Du kan inte lura folk, åtminstone inte så länge", skriver Trump. "Du kan skapa spänning, du kan göra underbar marknadsföring och få alla typer av exponering i media, och du kan kasta in lite överdrifter. Men om du inte kan leverera varan, kommer folk så småningom att tröttna."
Håll tillbaka på kostnaderna
Trump förklarar att hans far lärde honom att aldrig betala ett öre mer än man borde för något, ”since pennies easily can turn into dollars”. Utifrån att observera sina konkurrenter, skriver Trump, fann han att kasta pengar på ett projekt aldrig är vägen till framgång om projektet redan från början var uselt planerat.
Ha kul
Framgångsrika affärer bör handla om spänningen att vinna och åstadkomma något, inte bara för att tjäna pengar, säger Trump. "Pengar var aldrig en stor motivation för mig, förutom som ett sätt att hålla koll på framgång", skriver Trump. "Den verkliga spänningen är att spela spelet."
Trump likadan som presidentkandidat
Uppenbarligen, är Trump idag likadan som presidentkandidat, som i sin bok ”The art of the deal”. Denna bok skrevs för nästan 30 år sedan och verkar i en del avseenden beskriva Trumps inre tankeliv som presidentkandidat. Som presidentkandidat tänker han exempelvis stort, han talar stort, i radikal riktning. Han använder vidare sensationalism och kontroverser för att väcka mediernas intresse.
Hela hans retorik är genomsyrad av att han ska leverera det bästa och mest fantastiska till det amerikanska folket, även ur ett historiskt perspektiv (han har uttryckt sig nästan ordagrant på det sättet i vissa tal). Han använder även överdrifter och generaliseringar, men backar upp en del med statistik. Inom de områden som inte kan backas upp med statistik spelar han på folks uppfattningar, oavsett om de är fördomar eller verklighetsförankrade. Han verkar också kämpa för något han tror på och bryr sig inte om att alienera människor på vägen. För som han skrev i sin bok ”så kommer den totala effekten ändå bli bäst i slutändan”.
10 gyllene investeringsregler av Warren Buffett
Nu är det emellertid din uppgift, att inte döma hunden efter håren. Glöm presidentvalskampanjen och inspireras av Trumps affärsmässiga sinne. Lämna allt annat vid sidan om. Det är uppenbart att vi inte bara har att göra med en smart fastighetsmagnat, utan även en intelligent affärsman i allmänhet, som har sunda affärsmannamässiga principer och tillvägagångssätt för att vinna, att lyckas, vad han än ger sig in på.