Namn: Linda Nilsson
Bor: Nacka utanför Stockholm
Företag: Contxt Marketing AB, som arbetar med marknadsföring, systemförsäljning och konsultverksamhet.
Planer för framtiden: Växa!
Privat målsättning: Brukar skämta om att jag så småningom bör skaffa mig ett liv också... Älskar att jobba, men målet är nog att hitta en lite bättre balans mellan jobb och privatliv. Just nu glider de oftast ihop, vilket i princip innebär att jag jobbar jämt. Jag kan ha jobbmöten bokade klockan 21 en lördagskväll.
Berätta lite kort om ditt företag
Företaget arbetar med Marketing Automation för SME marknaden. Vi säljer dels Keygro-systemet men också tillhörande marknadstjänster, för att de som inte har, eller vill utnyttja sin egen marknadsavdelning för att bygga och driva de här kampanjerna. Att kunna segmentera och kommunicera rätt budskap och erbjudanden till rätt kundgrupp är nyckeln till att bygga lojalitet och öka återköpsfrekvensen. För att inte tala om att utnyttja sin marknadsbudget på rätt sätt. Där kan vi hjälpa till om kunden vill. Systemet är flexibelt, man kan arbeta långsiktigt med kundlojalitet genom VIP-/kund-klubbar i olika former alternativt för att göra punktinsatser vid mässor och event.
Hur föddes affärsidén?
Jag har alltid brunnit för SME marknaden, kommer från en familj av småföretagare och när jag träffade på företaget Keygro på en mässa så blev jag oerhört intresserad av deras Marketing Automation System som kan erbjuda SME marknaden en produkt som länge varit förbehållet stora organisationer på grund av de stora investeringskostnaderna som medföljer.
Marketing Automation är ett ord som används vitt och brett, i de flesta fall menar man automatiska mailutskick och spårning av klick på hemsida och i utskick. Det här är en komplett lösning som kan hantera både digitalt och utrymmen med mycket fottrafik, som butiker, restauranger etc.
Intresset var trevligt nog ömsesidigt och efter ett antal diskussioner kring olika samarbetsformer så bestämde jag mig för att starta ett aktiebolag och gå in som företagets första återförsäljare för systemet i Sverige. Det är helt klart en utmaning, men en fantastisk möjlighet att få vara med att få ta den här produkten till den svenska markanden.
Vad är det bästa respektive sämsta med att vara entreprenör
Det bästa skulle jag absolut säga är friheten och utmaningen. Det sämsta är att allting ligger just på dig. Om du inte gör det, så blir det inte gjort. Vilket kan vara både en trigger men också en lite stressande orosfaktor.
Hur skaffade du dina första kunder?
Genom egna kontakter. Man måste vara ute och träffa folk och prata om det man gör hela tiden. Referenskunder är oerhört viktiga. Den är i princip ingen som köper något idag som ingen annan har provat. Det kan givetvis skilja från bransch till bransch men det är min erfarenhet.
Hur marknadsför du dig vad fungerar bäst?
Vi har under året dels stått på en branschmässa för skönhetsbranschen, som är en av de branscher vi har identifierat som intressanta för tjänsten. Jag medverkade även på företagsmässan Nacka FöretagarTräff nu i februari. Det var för övrigt en toppenmässa, som jag varmt kan rekommendera!
Sedan jobbar vi en hel del med sociala medier och uppvaktar givetvis en och annan gammal kontakt. En del aktiviteter gör jag tillsammans med Keygro I Lund. Sedan är det ju alltid lite “skomakarens barn” över det hela – när man spenderar all tid att tänka på kundernas kampanjer och synlighet, så är det ibland lätt att glömma bort sin egen.
Gjorde du några misstag i början som du skulle kunnat undvika med lite mer planering eller hjälp?
Svårt att säga om det går att undvika helt, men vissa saker underlättas garanterat med budget. Det är bra att avsätta lite för att slippa göra allting själv. Man blir lätt hemmablind och dessutom tar det som du inte är bäst på alldeles för lång tid från det du faktiskt är bra på och det gynnar sällan verksamheten.
För min del var beslutet att ta in en extern bokföringsfirma det bästa beslutet jag tagit. Visst är det en summa pengar som försvinner, men det är värt vartenda öre.
Vad tycker du är den viktigaste egenskapen för en chef och ledare?
Idag har jag inga anställda, men har tidigare haft mycket personalansvar och min erfarenhet är att den viktigaste egenskapen man kan ha är att inte vara rädd för att ta ansvar för sina beslut. Om man bygger en miljö där anställda känner trygghet i att ta egna beslut så är det bra för företaget, men nyckeln är att de också måste vara beredda att ta ansvar för de besluten. Det är definitivt något som jag alltid kommer ha med mig – bygg upp en miljö där personalen har frihet under ansvar. Sätt ramverket, men låt folk göra sitt jobb. Då växer alla.
Har du någon målsättning med företaget?
Målet är att inom 2 år ha minst 2 anställda och vara ett välkänt namn på ett par av de olika marknaderna som jag har identifierat är mest intressanta.
Har du några bra tips och råd till de som är intresserade av att starta eget företag?
Jag och en kollega myntade en gång ett uttryck, ”det är inte lätt att veta vad man inte vet”.
Acceptera att du inte vet allt och efter ett antal olika företag så kan jag lugnt säga: Det är massor jag inte vet, men jag väljer att istället fokusera på det jag vet, jobba med det, vara bäst på det – och hitta människor som kompletterar dig. Och acceptera att det är många idéer som inte kommer funka, men du lär dig, var envis!
Mitt övergripande motto är: There is no right or wrong, there is only the consequences of your actions. If you’re prepared to take them – just go for it.