Torkel Hallander, VD för Bythjul.com
1. Personalisering. Sajter, webbshoppar, mejlutskick och marknadsföring blir allt mer riktat. Presentationen och erbjudandet utformas på basis av kundernas individuella preferenser, beteende och köpkraft för att maximera försäljningen, marginaler och kundnöjdheten.
2. Omni-channel. Denna trend är inte ny men blir allt starkare. Kunderna är intresserade av fysisk kontakt med produkter. Virtuella och fysiska butiker kompletterar och stärker varandra, och varumärket. De handlare som levererar ett övertygande upplevelsebaserat erbjudande i alla kanaler är vinnare 2016.
3. Mättat ’pris-race’. För stapelvaror med enkel distribution, som enkelt kan jämföras med varandra och utan behov av fysisk koppling, börjar transparensen leda till ’winner takes it all’. Om du inte är en av dessa stora vinnare så bör du som ehandlare börja fundera på vad du kan göra med punkt 1 eller 2.
Torkel Hallander är VD och delägare för det snabbväxande svenska e-handelsföretaget Bythjul.com, Skandinaviens största däck- och fälgbutik på nätet, som han har lett i över fem år. Torkel har 20 års erfarenhet av arbete på ledande befattningar på svenska och internationella företag.
Sven Hammar, VD för Apica
1. Ständig teknisk utveckling med multipla val. Aktörer inom e-handel har idag betydligt fler val av infrastruktur för sina digitala marknadsplatser, med migration mot moln- och framför allt hybridplattformar, vilket ställer större krav på testning och kvalitetssäkring av ehandelsplatserna för optimal driftsäkerhet. Kunderna blir alltmer kräsna och accepterar inte tekniskt undermåliga eller långsamma sajter.
2. Nya möjligheter med API. API (hur olika applikationsprogram kan kommunicera med en specifik programvara) skapar stora möjligheter för ehandlare. Internet kopplar ihop människor och datorer med varandra, medan API (application program interface) nyttjar hårdvara och mjukvara för att utbyta information genom dessa kontakter. API skapar nya möjligheter för ehandlare att generera nya intäktsströmmar genom att förbättra prestandan i plattformen och ge kunderna en mer komplett sajt mer flera produkter och tjänster utifrån individanapssad data.
3. Prestanda som konkurrensfördel. Teknisk prestanda blir ett starkare konkurrensmedel. Med samma utbud och pris som (ofta) enda särskiljande faktor så blir prestandan i ehandelsplattformen allt viktigare: Google rankar företag till stor del på svarstider, där vinnarna är dom som hamnar på sida ett för tjänster och produkter av likartad natur.
Sven Hammar är VD och grundare av det svenska IT-företaget Apica, ett av världens ledande prestandatestföretag och experter på att testa, utvärdera och kvalitetssäkra webbapplikationer, molntjänster och mobila applikationer. Sven är en mycket erfaren och kunnig specialist inom entreprenörskap, internet och teknikutveckling, webbprestanda och e-handel.
Christoffer Tyrefors och Marcus Fredriksson, Nordic Etail
1. Köpupplevelse. Trenden går från att erbjuda “listor med produkter" till att efterlikna bra fysisk handel. Ehandelsaktörerna har förstått att köpet inte slutar vid betalningen, utan att frakten och "after sales" måste vara av högsta klass.
2. Kundstyrda affärer. Kunden får mer makt och styr allt mer; sortiment, innehåll (recensioner, frågor/svar, instagrambilder o s v) och presentationen av e-handeln (populära produkter hamnar först, topplistor är hett, "mest bloggade produkter" o s v).
3. Mobilen. Förra året blev ehandelssajterna mobilanpassade. Nästa steg och trend är att betalningar mobilanpassas (Swish, Klarna direkt m fl) med aviseringar m m. Typisk mobilkommunikation, d v s SMS, push-notiser och liknande, blir hetare.
Christoffer Tyrefors (nederst på bilden) är VD för Cykelkraft.se, Sveriges största cykelbutik på nätet, som ägs av Nordic Etail. Nordic Etail AB äger, investerar i och driver e-handelsbutiker inom varierande och spännande vertikaler med stor potential att växa. Marcus Fredriksson (överst på bilden) är grundare av Nordic Etail. Både Christoffer och Marcus har mångårig erfarenhet av såväl traditionell handel som ehandel.