Varför bloggar du?
När du startar en blogg, fundera över vad syftet är med att blogga? Vill du sälja något, stärka ditt varumärke eller skriver du för ditt eget höga nöjes skull? Tänk på samma sätt varje gång du skriver ett inlägg. Vad ska hända när läsaren har läst texten? Vill du locka till kontakt, till ett köp eller till en ny tanke?
Vem skriver du för?
För att veta vad din blogg ska fyllas med måste du utgå från din målgrupp och syftet med att blogga. Du kan inte prata med alla för då kommer ingen att känna sig träffad. Vad är din målgrupp intresserad av? Hur kan du hjälpa dina läsare och vad är relevant för den som hittar till din blogg?
Vad ska du skriva om?
Vi är generellt trötta på reklam och på erbjudanden som inte passar oss. Vi lyssnar mycket mer på tips från vänner än från ett företag med vinstintresse. Att fylla en blogg med rena reklambudskap är alltså inte lyckat. Bjud istället på kunskap, tips och fakta, uppmuntra till diskussion och erbjud sådant som verkligen är till nytta eller glädje för målgruppen.
Hur ska du skriva?
Bloggen behöver inte bestå av långa texter. Tvärtom! Ta för givet att läsaren har bråttom, så gör det enkelt för den som söker information. Att skriva i jag- eller vi-form är merförtroendeingivande än att bara benämna företaget i tredje person. Att dessutom blanda informativ text med inslag av personliga tankar och åsikter gör dina texter mer intressanta att läsa.
Var ska blogginläggen synas?
Se till att få spridning på dina inlägg genom att posta dem I valda sociala kanaler. Du kan även länka till bloggen i nyhetsbrev, andra utskick och i till exempel mailsignaturer. Om du dessutom lär dig lite sökordsoptimering kan inläggen få bättre synlighet i Google.
Och sen då?
En blogg kräver tålamod och kontinuerligt underhåll. Att mäta och analysera besökarantal, lästid, in- och utgångssidor och målgrupper är nyckeln till framgång. När du förstår vad dina läsare vill ha och hur de beter sig blir bloggen ett strategiskt och mycket effektivt verktyg för att bygga varumärke och skapa nya affärer.