För många familjeföretag är hållbarhet en naturlig del av företagskulturen. Genom att föra vidare arvet från tidigare generationer och samtidigt vara öppna för förändringar kan de skapa en unik position på marknaden. Långsiktighet är nyckeln till framgång, och genom att tänka flera generationer framåt kan familjeföretag fatta kloka beslut som gynnar både företaget och samhället.
Högst tio års lönsamhet
Trots de goda intentionerna möter familjeföretag en rad utmaningar på vägen mot en mer hållbar framtid. Konjunktursvängningar och ökad konkurrens kan göra det svårt att investera i hållbarhetsinitiativ. Dessutom påverkas verksamheten av förändringar i lagstiftning och regleringar.
En enkät gjord av PwC 2023 bland familjeföretag visar att vad VD:ar främst oroar sig för är ökad inflation, ekonomisk instabilitet och geopolitiska konflikter. För att hantera dessa utmaningar behöver många höja priserna, minska kostnaderna och hitta alternativa leverantörer.
Andra kännbara hot som lyfts fram i enkäten är brist på arbetskraft, ändrade kundbehov och problem med leveranskedjor. Samtidigt anser 39 % av VD:ar i familjeföretag att den nuvarande verksamheten kan vara lönsam i högst tio år framåt.
Företag bör ta ett större samhällsansvar
Många VD:ar känner också att det behövs en rejäl dos nytänkande. Och för att lyckas skapa grön tillväxt krävs också bredare samarbeten. Det är något som TCO:s ordförande Therese Svanström lyfter fram i en debattartikel i DN.
När politikerna sviker folkviljan behöver arbetstagare och arbetsgivare enligt TCO hjälpas åt för att lösa samhällets utmaningar. Med ett ”handslag för klimatet” kan arbetsmarknadens parter ta ett större ansvar för klimatomställningen när regeringen nu ser ut att missa samtliga klimatmål till 2030.
Cirkulär ekonomi driver utvecklingen
Många familjeföretag har upptäckt att hållbarhet är en viktig drivkraft för lönsamhet. Genom att utveckla cirkulära affärsmodeller och bygga starkare kundrelationer kan de öka sin konkurrenskraft och skapa en mer hållbar framtid. Det är hållbara produkter och tjänster i en cirkulär ekonomi som driver utvecklingen.
Att tänka cirkulärt kräver utökat samarbete mellan olika aktörer. Partnerskap med leverantörer, kunder och intressenter kan bidra till att skapa mer hållbara värdekedjor. Kompetensutveckling är också en viktig del av hållbarhetsarbetet. Genom att investera i sina medarbetares kunskap kan företag bättre möta framtidens utmaningar.
Framtiden är ljus
Så trots utmaningarna ser framtiden ljus ut för familjeföretag som satsar på hållbarhet. Genom att kombinera tradition och kompetens med innovation och samverkan spelar de en viktig roll i övergången till ett mer hållbart samhälle. Kundernas krav på hållbara produkter och tjänster ökar ständigt, och de företag som kan möta dessa krav kommer att ha en ljus framtid.
Kontakta PwC för att ladda ner enkäten: https://www.pwc.se/sv/ceo-survey-2023.html
Läs TCO:s debattartikel i DN: https://www.dn.se/debatt/arbetsmarknadens-parter-kan-fylla-klimathal-politiken-struntar-i/