Byggandet tog fart i Sydkorea

Anders är själv en gammal brädåkare, men ansåg sig inte vara någon supertalang så han började istället intressera sig för att bygga hoppen till banorna. Han började med att köra pistmaskin under 1996 och 2004 sa han upp sig från jobbet i Åre i samband med att han fick ett erbjudande av Pisten Bully (en pistmaskinstillverkare) att åka till Sydkorea och jobba. Efter 7 veckor där började han frilansa och när han insåg att intresset fanns så kom idén om att starta Snowparkconsulting AB.

- 2006 fick jag chansen att bygga för FIS (internationella skidförbundet), på ett Junior VM i Korea, eftersom jag hade jobbat där förut och visste hur saker och ting fungerade. Jag gjorde uppenbarligen ett gott intryck och ett bra jobb för efter det har jag arbetat på Världscupen sedan 2008 och byggde mitt första VM i Korea 2009.

Designade och ansvarade för Slopestyle banan under OS i Sochi

Anders fick personligen kontrakt att designa och ansvara för Slopestyle banan under OS i Sochi och arbetet började redan 2,5 år innan själva OS.

- Jag fick frågan om jag ville ta på mig uppgiften och som så många gånger förut så kastade jag mig in huvudstupa för att lösa uppgiften utan att egentligen sätta mig in i vad det innebar. Det viktigaste var förberedelserna, jag hade säkert byggt den där banan 500 gånger i huvudet i olika scenarion och försökt hitta lösningar för alla problem som kan dyka upp, innan jag väl stod där på plats.

- Från början ville Ryssarna bygga allt själva men vi lyckades driva igenom att vi skulle få plocka in ett team av byggare. Jag tog in ytterligare två pistmaskinsförare (förutom mig) och 3 st handshapers från olika delar av världen (Österrike, Sydkorea, Kanada, Spanien). Det är killar jag arbetat med förut och jag visste att de skulle ställa upp till 110% oavsett vad som hände. Vilket de också fick bevisa när de fick arbeta i ett extremt väder med ihållande regn och långa dagar.

Under förra sommaren spenderades det mycket tid till göra slutdesignen på banan och beslut skulle fattas om vilka rails som skulle användas. Under de 2,5 åren som arbetet tog har det även hållits ett stort antal inspektioner för att kontrollera hur arbetet fortlöpt.

- Jag har aldrig någonsin varit så förberedd för en tävling förut. Jag körde mitt egna lilla OS program under hösten. Tränade fysiskt och körde även mycket mental träning för att förbereda mig på vad som skulle komma med all press. Jag gjorde packlistor och trippelkollade allt jag skulle ha med mig så att jag kunde vara förberedd för alla scenarion. Då testeventet i fjol blev inställt klev vi rakt in i OS med en otestad bana, med otroligt mycket press på oss, ett fiasko var inte ett alternativ. Som så många gånger tidigare löste vi uppgiften och man är en erfarenhet rikare.

Arbeta med projekt i mer än 15 olika länder

Anders har inte bara arbetat i Korea och Ryssland utan han har arbetat med att bygga banor i mer än 15 olika länder. Även om man arbetar i olika länder som har olika förutsättningar och kulturer så förväntas man utföra samma jobb med lika hög standard vart man än är. Att jobba i ett land som har vintersportskultur är inte som att arbeta i ett land som inte har det. Det är till exempel en stor skillnad att bygga en bana i Japan, Ryssland eller Österrike. Även om det kan vara en utmaning i sig så ser Anders det som lite av charmen med själva jobbet.

Att arbeta i en ny bransch är inte alltid lätt

Att arbeta i en ny bransch är inte alltid en självklarhet och det kan vara svårt att få kunderna att förstå att de behöver hjälp med att bygga en park. Många tar fortfarande det här med parker med en klackspark i Sverige. Även om det hänt mycket de senare åren är vi fortfarande långt efter Alpländerna och framförallt Nordamerika.

- Det är tufft att hela tiden "ploga ny väg" och skapa förutsättningar i en ny bransch. Det blir lite som att jobba i uppförsbacke då man hela tiden måste övertyga kunderna om att de behöver anlita oss. Något de absolut inte ser som någon självklarhet även om det är en stor skillnad på en professionellt byggd park och en som inte är det.

Det är inte enkelt att för vem som helst kunna skapa rätt struktur i parken eller veta
hur mycket snö som måste sprutas för att det ska bli bra. Det är även viktigt att veta hur man
planerar hoppen i förhållande till varandra så att man sparar maskintid i underhållet av parken samtidigt som man måste skapa en säker park för sin målgrupp. Det hela faller tillbaka på ekonomi, säkerhet och hur man strukturerar flödet i en park.

- Det är detta som fortfarande är lite av vårt problem, man ser inte vinningen i att anlita ett professionellt parkföretag som förvisso kostar pengar, men som samtidigt spar in pengar i underhåll, maskinslitage och framförallt färre skador. Vad kostar skador för en skidanläggning, både i pengar och dålig publicitet?

Tips till andra entreprenörer

Var alltid nyfiken och lär dig mer. Se saker i ett större sammanhang: om jag gör det här nu, då kanske det leder till det här och det här. I början jobbade Anders med en del projekt gratis, där han fick små saker såsom en jacka och en ryggsäck som tack för hjälpen. Även idag händer det att han tar på sig vissa projekt utan ersättning om han ser att det kommer gagna honom på lång sikt.

Tips till er som ger er in i nya branscher: Var nyfiken och håll dig uppdaterad på vad som händer i branschen. Våga kasta er in i nya projekt och våga misslyckas. Var lyhörd och lyssna på dem som ni jobbar mot, i vårt fall åkarna. Vilka typ av hopp vill de ha osv?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

1 kommentarer
Gugster
2014-07-31 09:04
Riktigt bra intervju.
Kul att få läsa om att man kan bli framgångsrik i något man gillar, även om nischen kan tänkas vara ganska så smal. Ligger nog en stor portion passion och disciplin bakom för att lyckas med det. Sen på det också att våga ta risker och vara öppen. Inte illa.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.