När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Kul att läsa din artiklar.
Jag driver företaget TaskRunner.se
Vi har en app där privatpersoner lägger upp uppdrag om olika ärenden de behöver hjälp med (exv. borra upp gardinstång eller TV, montera Ikea-möbler, bärhjälp mm) och får sedan svar från vår pool av frilansande Runners som direkt anmäler sig för att utföra uppdraget.
Som prismodellen ser ut idag så får våra Runners (tjänsteutförarna) ge kunden ett prisförslag. Kunden tar emot flera prisförslag från olika Runners (detta är öppet och priserna är synliga för samtliga) och väljer den Runner som känns bäst. Det handlar inte enbart om pris utan kunden tittar på omdömen från tidigare uppdrag och kommunicerar i en chatt där man svarar på eventuella frågor.
Vi överväger att börja med fasta priser då vi upptäckt att det ofta finns olika förväntningar på vad en tjänst borde kosta. Problemet då är att kunderna lägger upp väldigt olika typer av uppdrag och det är svårt att packetera tjänsterna för att kunna sätta ett fast pris. Vi har övervägt pris per timme men det kunderna verkar vilja föredra är just ett fast pris.
Alla råd kring hur man bör packetera detta och varför vore väldigt uppskattade.
Stort tack från driven läsare!
Låt marknaden själva ta hand om prissättningen, skulle du komma på att styra företagstjänster på marknaden med? Nä, marknaden styr sig självt efter hand.
Hej,
Tack för svar.
Själva problemet när marknaden själv får bestämma priset är:
1. ovisheten hos kunden som inte har ett pris att förhålla sig till innan man väljer att skapa ett uppdrag.
2. Våra Runner är osäkra på vad det kan komma att tjäna om det jobbar via TaskRunner, eftersom det inte har något pris att förhålla sig till förrän det utfört ett par uppdrag och fått en prisbild.
3. En kund som skapat ett uppdrag måste vänta in flera olika prisförslag vilket tar tid. Det finns också en chatt där alla Runners och kunden ställer frågor och svarar, detta gör också att det drar ut på tiden och tillslut tappar kunden sin attention och glömmer bort uppdraget eller tycker det blev för krångligt.
Ok, så det är tid från fråga till avslut som är viktigt här då? Och inte så mycket priset, för priset beror juh liksom på övriga marknaden på kunskapen hos leverantören (frilansaren) och som normalt skiftar liksom vanliga företags olika priser.
Hej Robin,
Håller helt med dig - marknaden kan inte styra sig själv då det inte finns särskilt många referensramar. En påse chips kan kosta 20kr i en ICA butik och då har man en referens. 28kr på bensinmacken är då "dyrt", något vi undermedvetet klarar av. Men jag sin har tummen mitt i handen och knappt kan slå in en spik utan att bryta ett ben skulle gladeligen kunna använda era tjänster.
Mitt förslag är att uppmuntra köparna till reviews och i dessa ha vissa fält som frivilligt kan fyllas i. Det skulle då vara följande:
Typ av tjänst - "jag ville ha hjälp med att såga golvlister ca 25 meter. Fick offerter på mellan 500kr och 1 500kr."
Utförande - "Tjänsten bokades in till tisdag kl19 och personen kom på klockslaget - mycket nöjd"
På detta sätt kan en användare själv få en uppskattning så fort ni börjar generera lite trafik. Tio användare som alla fått offerter i denna prisklass och nivån kommer börja läggas där.
Vill ni paketera (notera, utan "ck") tjänster så krävs det att ni har avtal med era runners. Annars blir det bara uppskattade kostnader. Ett förslag är att sätta upp en nätbutik där det finns just uppskattade priser. De lägger sina "produkter" i en korg som sedan inte går att checka ut. Man ser då vad golvläggning per kvm plus byte av tre fönster skulle på en höft kunna kosta och köparen kan baserat på det lägga upp realistiska uppdrag.
Efter lite funderande tycker jag ärligt talat er nuvarande lösning låter som det bästa. I "verkligheten", vid t ex ombyggnation av kök, går man ju till flera leverantörer och får offerter från dessa.
Att kunden har olika uppfattning om vad saker borde kosta är helt naturligt. De får väl helt enkelt förhandla och komma fram till något, och annars tacka nej till erbjudandena.
Hej Robin:
Du har helt rätt i det att kunder för de tjänster du förmedlar vill ha ett fast pris och inte ett timpris. Det är viktigare för slutkunden att veta i förväg vad tjänsten ska kosta även om den ett timpris skulle blivit billigare. Slutkunden vill att risken ska vara på hantverkaren.
Vad jag förstår så skiljer sig varje uppdrag väldigt mycket och att kunna paketera dessa tycks svårt.
Eftersom du driver en marknadsplats är det nog viktigaste att du hjäper dina hantverkare att prissätta rätt med hjälp av referenser och kommentarer från deras tidigare kunder. Samt att dessa leverantörer förstår hur de kan marknadsföra sig på din marknadsplats. Jag föreslår att du titta på hur www.upwork.com har gjort.
Jag kan också tänka mig att du skulle kunna införa träningsvideos och något form av certifiering för hantverkarna som dessa betalar för. Både för att lära sig hur att budgiva och att uppträda på rätt sätt hos kunden. (Du kanske redan gör det.) En hantverkare som kan visa ett certifikat kommer att kunna ta högre priser och samtidigt sälja mer och jag antar att du tar en procentdel av deras pris till kund. Detta skulle medföra att du kan sälja träning till hantverkare samt att de som genomfört träning kan ta högre priser som leder till högre inkomst för dig.
Per
Tack Per för ett väldigt bra svar.
Jag tror också kunden vill att risken ska ligga på hantverkaren, även om det innebär att det kan bli något dyrare.
Jag skulle verkligen vilja paketera tjänsterna på något sätt dock. Just föratt kunna låta potentiella kunder se ett pris innan det bestämmer sig för att skapa ett updprag och invänta bud från Runners. Vi riskerar att förlora kunden eftersom de inte har något pris att förhålla sig till.
Vi har träningsvideos och kommer börja jobba med certifiering.
Det stämmer, vi tar 15%.
Hej Robin,
Från historisk data borde du kunna analysera vad kunder betalat, och sen ge typiska gränser. Typ: "för att sätta upp två gardinstänger betalar kunder typiskt mellan X och Y kronor"; "för att hänga en TV betalar kunder typiskt mellan X och Y kronor"; "för flytthjälp betalar kunder typiskt mellan X och Y kronor". Osv
Skulle det fungera?
Per
Det är också en bra idé. Vi har funderat kring det tidigare och nu ahr vi väldigt mycket data.
Men jag hade ännu hellre velat sätta fasta priser på olika typer av uppdrag, som sedan våra Runners fick förhålla sig till. Hur man skulle göra detta, själva paketeringen, är det jag har svårt för.